Uzina Roman din Braşov produce, de un an, un nou model de autobuz cu care speră să câştige cât mai multe contracte cu municipalităţile din ţară, anunţă money.ro.
Ţinta cea mare este Bucureştiul, însă directorul general al companiei Roman SA, Carol Rugacs, spune că aici este foarte greu de intrat pentru că „aici există alte interese”.
Primăriile din ţară nu prea sunt interesate. Primul autobuz Urban Crosstown a ieşit de pe liniile de fabricaţie de la Roman Braşov acum un an. Dezvoltat în ideea vinderii lui către cât mai multe municipalităţi, autobuzul şi-a cam dezamăgit constructorul. Şi nu din cauză că ar avea probleme tehnice, ci din cauză că nu prezintă un prea mare interes pentru edilii din ţară. Din mai multe motive, însă primul ar fi faptul că primăriile nu dispun de bani. Aşa că, atunci când se decid să schimbe sau să sporească flota locală de autobuze, apelează la cele second – hand. Excepţie fac câteva oraşe mai mari din ţară şi Bucureştiul. Unde s-a mers, în totalitate, pe achiziţionarea de autobuze fabricate de concerne internaţionale, dar mai scumpe.
Acuzaţii la adresa Mercedes. „Autobuzele Mercedes cumpărate la Bucureşti (Citaro - n.r.) n-au, toate, aer condiţionat şi au costat 180.000 de euro pe bucată. Autobuzele noastre costă 120.000 de euro şi au, toate, aer condiţionat. A fost o licitaţie, dar caietul de sarcini era făcut în aşa fel încât să poată câştiga orice firmă care are sigla un cerc împărţit în trei”, spune Rugacs. Potrivit acestuia, doar 60 de autobuze au fost vândute în decursul unui an. Marea majoritate unor firme private de transport internaţional. Doar 14 au ajuns la primării, în oraşe mai mici.
Vor participa la toate licitaţiile. Oficialul companiei braşovene spune că va participa la toate licitaţiile regiilor de transport local cu autobuzul Roman, însă are îndoieli că acestea se vor exista, mai ales acum, când lipsa banilor este o problemă severă. De remarcat că, licitaţia de la Primăria Bucureşti, criticată de oficialul companiei braşovene, a avut loc în 2008, sub administraţia Videanu, când autobuzul braşovean nu era încă scos pe piaţă. În plus, pentru a se impune pe piaţă, un produs de acest fel are nevoie de mai mult timp.
Detalii tehnice. Autobuzul Urban Crosstown are motorizare EURO 5, podea total coborâtă, caroserie autoportantă, dispozitive tehnice destinate să faciliteze accesul persoanelor cu mobilitate redusă şi sistem de siguranţă care nu permite plecarea autobuzului cu uşile deschise. Are o capacitate totală de 91 de persoane, pe scaune şi în picioare şi atinge o viteză maximă de 80 de km/h. Autobuzul are şi o variantă cu podea joasă.