Sari la conținut

Un braşovean a construit avionul fără combustibil!

Călin Gologan, un român originar din Braşov,  inginer la compania germană PC-Aero, este unul dintre cele mai respectate nume în domeniul aeronauticii mondiale. Braşoveanul a proiectat şi construit avionul electric „Elektra-One”, un avion care nu are nevoie de combustibil. Despre realizarea braşoveanului s-a vorbit în întreaga lume ca despre o revoluţie în proiectarea aviatică.

A câstigat premiul „ Lindbergh”

Călin Gologan a proiectat şi construit avionul electric Elektra-One, pe care l-a prezentat la US AirVenture Oshkosh Wisconsin 2011. Avionul a câştigat prestigiosul premiu „Lindbergh –  pentru viziune a avionului electric”. Elektra-One este un elegant şi modern avion monoloc, care a făcut primele zboruri de teste în primăvara acestui an. Soluţia pentru independenţa energetică  a ineditului avion se numeşte: Hangar Solar Energy. Practic, pe acoperişul hangarului se instalează panouri solare care permit încărcarea pe timpul nopţii a bateriilor electrice de la bordul avionului, cu energia electrică produsă în timpul zilei.

Perfect ecologic

Preţul estimativ al unui avion Elektra-One, la „pachet” cu Hangar Solar Energy, este de 100.000 euro. Cântăreşte 200 kg cu tot cu baterie şi poate primi la bord o singură persoană. Până la sfârşitul acestui an, avionul va fi omologat şi va putea fi comercializat. Costurile de operare sunt mai mici de 35 euro pe oră, mai precis 0.2 euro/km. Poate zbura pana la 4 ore şi atinge o viteză de croazieră de 160 de kilometri la oră. Pe lângă faptul că este ecologic, avionul produce şi de 5 ori mai puţin zgomot decât unul obişnuit. În octombrie, Elektra-One va încerca să-şi doboare recordul, zburând 500 de kilometri între Augusburg şi Berlin.

Absolvent de Meşotă

Călin Gologan s-a născut în Braşov, în 1954. Fratele său, profesorul Radu Gologan, născut în 1952, este unul dintre cei mai cunoscuţi matematicieni români. Când erau mici, împreună, construiau mici machete de avioane din lemn. Neputând să fie mai bun la matematică, decât fratele său, Călin a ales să se facă inginer. În timp ce Radu a absolvit Şaguna, Călin a urmat cursurile la Meşotă. Între 1972 şi 1977 a făcut Facultatea de Aeronave din Bucureşti. Apoi, timp de zece ani, a lucrat la ICA Ghimbav. Din 1987, a ajuns la Centrul de Pilotaj din Braşov, ca programator de date. A plecat din ţară, împreună cu cei doi copii, după ce fosta lui soţie, profesoară de matematică, a rămas în Germania. Acum, băiatul cel mare este şi el inginer de aviaţie.

Primul avion ultra-light din România

În România, a realizat prima oară, împreună cu colegii de la ICA, în 1983, primul avion ultra-light. În Germania, s-a angajat la Grob Aerospace. În 1994, şi-a deschis propria  firmă, realizând tot un avion foarte uşor, care a fost certificate pentru zbor. Din 1997, lucrază la EADS, în Munchen, iar din 2002, la Dornier, două companii foarte importante în domeniul aeronauticii. Acum lucrează doar la proiectele firmei sale.


Specificaţiile avionului Elektra-One


Numărul de locuri: 1
Greutate maxima: 300 kg
Anvergura: 8,6 metri
Suprafaţă aripă: 6,4 metri pătraţi
Puterea maximă a motorului: 16 kilowaţi
Greutate gol (fara baterii): 100 kg
Sarcină utilă: 100 kg
Distanţă maximă: peste 400 Km
Anduranţă: peste 3 ore


Fratele inginerului, matematician strălucit

Radu Gologan, fratele lui Călin, este preşedintele Societăţii de Ştiinţe Matematice din România. De aproape zece ani, pregăteşte elevii din lotul olimpic de matematică, obţinând mai multe medalii de aur. Ca elev, şi el a fost olimpic la mate. În 1970 şi 1972, s-a întors de la olimpiadele din Ungaria şi Cehoslovacia cu medalii de argint şi bronz. În 1971, a câştigat concursul Gazetei Matematice, pentru numărul mare de probleme rezolvate şi problemele propuse. Astăzi, concurentul de odinioară este cel care editează prestigioasa revistă la care s-au călit toţi matematicienii de ieri şi de azi ai României.


Nepoţii primarului Brasovului
Părinţii celor doi străluciţi braşoveni, Gelu şi Stanca, se trăgeau din zona Săcele (Satu Lung), respectiv Bran. Bunicul celor doi din partea mamei a fost inginerul Iosif Puşcariu, din familia marelui cărturar Sextil Puşcariu. Din partea tatălui, bunicul, Dr. N. G. V. Gologan, a fost primarul Braşovului în perioada interbelică. Datorită descendenţei, familia a avut mari probleme în timpul regimului comunist, fiind nevoită să se mute pentru o perioadă la Sibiu.

Comentarii

Ultimă oră