Sari la conținut

De ce pleacă multinaţionalele din România

Kraft Food şi Colgate- Palmolive şi-au relocat producţia în Bulgaria, respectiv Polonia.

Politica de dezvoltare a unei multinaţionale presupune un profit cât mai mare cu un consum financiar cât mai mic, iar atunci când aceste condiţii nu mai sunt îndeplinite firma migrează. În ultimii ani, ţara noastră a pierdut afaceri de sute de milioane de euro în favoarea Bulgariei, Poloniei sau a Republicii Moldova. Prin­ci­pa­le­le motive pentru care pleacă com­paniile internaţionale din ţara noastră sunt fiscalitatea excesivă, schimbările dese ale legislaţiei sau infrastructura deficitară.
Costuri mari cu producţia. În ultimii ani, de la Braşov s-au relocat două mari companii. Este vorba de producătorul de dul­ciuri Kraft Food şi compania americană Colgate - Palmolive. Creşterea nivelului sala­rii­lor din ultimii ani, a fiscalităţii, pre­cum şi majorarea preţurilor mate­riei prime, au scăzut mult din atractivitatea Braşovului, şi implicit a ţării noastre, în rândul multinaţionalelor, a căror activitate se ba­zea­ză pe fabricarea de produse de consum. Deşi oficial Kraft Food a invocat faptul că unitatea din România nu per­mite o extindere a capacităţilor de producţie, atunci când ad­mi­nistraţia locală din Braşov a oferit un teren mai mare pentru dezvoltarea fabricii, nu a existat interes din par­tea investitorului. Faptul că s-a ales Bulgaria pentru relocare arată că a fost preferat un mediu economic mult mai prietenos, unde taxele sunt mai mici.
Infrastructura e de vină. Un alt exemplu  este compania americană Colgate- Palmolive, care a închis unitatea de producţie pe care o avea la Braşov, mutând totul în Polonia. Nu a fost prima acţiune de acest gen a fir­mei în România. Colgate-Pal­mo­li­ve a cumpărat fabrica de săpun Ste­la din Bucureşti, anunţând iniţial o ex­tindere a acesteia, dar în 2004, mul­tinaţionala a renunţat la planurile sale, construcţia fiind demolată, iar pe teren a fost ridicat un super­mar­ket. În acest caz, ca şi în multe alte situaţii, lipsa infrastructurii a fost cea care a stat la baza deciziei finale.
Rezistă maxim 10 ani. Însă chiar dacă unele multinaţionale pleacă, altele vin. Prima de acest fel a fost Nokia, care s-a relocat la Cluj, apoi au ur­mat producătorul finlandez de tablă şi profile metalice Rautaruukki sau mu­tarea fabricii Takata-Petri din Polonia la noi. Şi vecinii bulgari vor avea de suferit din cauza unei relo­cări făcute în România, nemţii de la Intersnack închizând fabrica pe care o deţin în Sofia. În principiu, spun spe­cialiştii, o multina­ţio­na­lă rezistă în medie cam 10 ani în­tr-un loc, după care se mută.

De ce ar atrage România

- statutul de ţară membră UE
- bazin generos de mână de lucru
- buna pregătire a salariaţilor
- preţurile terenurilor în scădere


De ce nu atrage România

- fiscalitate excesivă
- mediul politic agitat
- schimbările dese ale legislaţiei
- infrastructura deficitară

Comentarii

Ultimă oră