Primul pas pentru ca Braşovul să fie legat direct de Dâmboviţa printr-un drum direct a fost făcut când vicepreședintele CJ Brașov, Mihai Pascu, și președintele CJ Dâmbovița, Adrian Țuțuianu, au semnat actul de asociere pentru realizarea drumului turistic Moieciu – Padina.
După realizarea Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic, proiectul va fi depus pentru finanțare europeană pentru exercițiul bugetar 2014-2020.
Prin construcţia acestei şosele, care are o lungime de 60 de km, s-ar crea o legătură directă între cele două judeţe, respectiv între DN 73 (Braşov – Bran – Piteşti) şi DN 71 (Sinaia – Moroeni – Fieni – Târgovişte), ceea ce ar scurta distanţa dintre cele două zone cu 110 km, dar ar crea şi un acces mai facil al turiştilor care vor să ajungă în zona Bran-Moieciu, dar vor să viziteze şi zona Peştera, cu biserica din Peştera Ialomicioarei, Lacurile Bolboci şi Scropoasa sau Cheile Tătarului.
Autorităţile judeţene s-au asociat în vederea pregătirii documentaţiei tehnico-economice pentru depunerea proiectului acestui drum interjudeţean spre finanţare în cadrul programelor ce vor primi bani europeni în perioada 2014 – 2020. De asemenea, cele două consilii judeţene s-au angajat că vor suporta şi partea de cofinanţare pentru acest proiect, în funcţie de lungimea sectorului de drum de pe raza fiecărui judeţ. Investiţia este estimată la aproximativ 50 de milioane de euro.
„După ce vom finaliza studiul de fezabilitae şi proiectul tehnic, vom şti cu exactitate care este valoarea investiţiei. Deocamdată, nu ştim care va fi cofinanţarea, pentru că nu sunt definitivate criteriile pe POR 2014 – 2020”, a precizat Adrian Ţuţuianu, preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa.
Următorul pas este întocmirea studiului de fezabilitate și a proiectul tehnic de către cele două autorităţi judeţene, documentația urmând să fie depusă pentru obținerea de fonduri structurale pentru următoarea sesiune de finanțare 2014 – 2020. Costurile pentru realizarea acestei şosele au mai fost evaluate şi în anul 2003, când autorităţile vroiau să acceseze fonduri PHARE şi se ridicau la suma de 11 milioane de euro.
Traseul noului drum
Sectorul de drum care face parte din noua şosea Transcarpatica, pe raza judeţului Braşov, are o lungime de 21 de km şi cuprinde Drumul Judeţean 112 F Moieciu de Jos – Moieciu de Sus (8,44 km), Drumul Comunal 53 Moieciu – Valea Băngăleasa (5 km) şi amenajarea unui tronson de drum nou, de peste 8 km, între Moieciu de Sus şi Şaua Dudele Mari. În judeţul Dâmboviţa, noua şosea va porni din satul Glod şi va continua pe DJ 714 spre Cheile Coteanu, pe o porţiune de 31 de km de drum exis- tent, însă nemodernizat. După aceea, şoseaua va continua între Cheile Coteanu şi Stâna Padina, unde se va amenaja un nou drum pe o porţiune de un kilometru. Totodată, de la stână şi până la graniţa cu judeţul Braşov, în Şaua Dudele Mari, se va amenaja un nou tronson de 7 km.
În prezent, există un drum judeţean nemodernizat, pe raza judeţului Dâmboviţa, care pleacă din Moroeni şi ajunge la toate aceste obiective turistice şi există practic o legătură cu Braşovul pe o potecă forestieră, care duce spre Moieciu. Aceasta ar urma să fie modernizată, astfel ca accesul să fie facil pentru orice tip de autovehicul, iar la final, şoseaua ar putea face concurenţă Transfăgăraşanului sau Transalpinei.
„Dorim să realizăm acest proiect, pentru dezvoltarea zonelor afectate de acest drum, dar vom avea grijă să respectăm cu stricteţe normele europene de protecţie a mediului. Nu avem intenţia să urbanizăm o zonă de o rară fumuseţe la nivel european. De aceea în proiect vom include şi măsuri de portejare şi de conştientizare a publicului. Avem o comoară care trebuie păstrată şi pentru geneaţiile următoare. Avem un foarte mare avantaj că cele două judeţe sunt din zone diferite, ceea ce va conta foarte mult în ceea ce priveşte eligibilitatea şi punctajul acordat proiectul pentru finanţare”, a subliniat vicepreşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Mihai Pascu.
Un nou drum turistic în judeţul Braşov: Transcarpatica