Sari la conținut

Creşterea capacităţii instituţionale în Făgăraş

cresterea-capacitatii-institutionale-in-fagaras

Strategia de dezvoltare a Municipiului Făgăraș 2014 -2020 abordează și inițiative menite să susțină dezvoltarea capacității instituționale necesare pentru asigurarea implementării  proiectelor. Analiza a reliefat o serie de provocări majore pentru orașul Făgăraş  în perioada următoare, abordarea acestora necesitând noi competențe, instrumente de eficientizare și creștere a capacității de gestionare de proiecte.


Prezentul obiectiv implică un set de măsuri orientate spre a moderniza administrația publică locală și actul administrativ, a crește gradul de accesare și absorbție de fonduri europene, precum și de a susține investițiile în capitalul uman din instituțiile administrației publice locale. De asemenea, strategia urmărește racordarea Municipiului Făgăraș la rețele naționale și internaționale, pentru asimilarea de bune practici în management urban aplicat orașelor mici istorice, mobilitate și valorificare a patrimoniului și susținerea mediului de afaceri.
Pe lângă inițiativele concrete, propuse prin planul de acțiune de mai jos, Primăria Municipiului Făgăraș se angajează să:
- Promovarea transparenței în actul de guvernare locală și menținerea unei comunicări constante cu comunitatea locală privind inițiativele și activitatea primăriei;
-Diminuarea birocrației prin implementarea de proceduri eficiente și transparente.


Plan concret de măsuri pentru următorii ani:


-  Elaborarea de studii de pre-fezabilitate pentru valorificarea clădirilor din proprietatea primăriei (Proiectul vizează clădiri precum baia comunală, cazarma militară și presupune identificarea de soluții viabile economic pentru utilizarea acestora).
- Creșterea comunicării instituționale a primăriei (Dezvoltarea unei noi paginii web a primăriei și eficientizarea proceselor de comunicare a activității primăriei).
-Implementarea soluțiilor de e-governance pentru taxe locale (Proiectul presupune implementarea sistemelor informatice privind plata contribuțiilor cetățenilor și agenților economici)
-Implementarea sistemelor informatice integrate la nivelul compartimentelor Primăriei Făgăraş (Adoptarea şi implementarea unui sistem informatic pentru gestionarea bazelor de date, inclusiv a datelor spaţiale; Creșterea eficienței și operativității compartimentelor din cadrul primăriei)
- Asistență tehnică pentru reorganizare, eficientizare și creștere a capacității de implementare
-Formare pentru personal desemnat cu susținerea dezvoltării turistice și facilitarea asociației turistice; Formare în managementul integrat al deșeurilor, optimizarea costurilor în servicii publice, gestiunea sistemelor de transport public, participare publică ș.a.
-Facilitarea schimburilor de experiență între autoritățile publice făgărășene și autorități publice locale similare din alte țări din Europa
Conectarea la rețele precum CittaLente, ECOVAST - Consiliul European pentru Orașe Mici și Sate.

Acţiune pe trei planuri

Măsura 1: Adoptarea de instrumente noi pentru eficientizarea muncii și transparență: sisteme informatice, instrumente de e-guvernanță, website cu facilități integrate ș.a.;
Măsura 2: Formare și schimb de experiență: reorganizare internă și instruire pentru domeniile noi de implicare ale primăriei (ex. turism, mobilitate, ș.a.);
Măsura 3: Aderarea la rețele naționale și internaționale (spre exemplu: CittaSlow – Platforma orașelor lente, Consiliul European pentru Orașe Mici și Sate, Asociația Europeană a Orașelor și Regiunilor Istorice), înfrățiri cu orașe cu profil similar;

Management urban

Primăria Municipiului Făgăraș are un buget de aproximativ 50,3 mil lei, care a cunoscut fluctuații în ultimii cinci ani, per total înregistrând o scădere. Cheltuielile de personal s-au aflat în tendință descendentă, înregistrând totuși o pondere semnificativă de 41% din totalul cheltuielilor autorității locale. În contrapondere, a crescut valoarea cheltuielilor cu bunuri și servicii. Cheltuielile de capital au stagnat, ca valoare, în ultimii ani. Per total se remarcă o capacitate financiară relativ redusă de implementare și cofinanțare a unor proiecte, fapt important de avut în vedere în planificarea și prioritizarea acțiunilor pentru perioada următoare de programare.
Ca domenii de activitate spre care se îndreaptă fondurile primăriei, cea mai mare pondere o are învățământul (39% din total cheltuieli), fapt justificat și de numărul relativ ridicat de unități de învățământ, frecventate nu doar de elevi din oraș cât și din proximitatea acestuia. Se remarcă o creștere în ultimii ani a fondurilor alocate pentru cultura, recreere și religie (ajungând la 11,8% din total cheltuieli), protecția mediului (3,2 % din total cheltuieli) și transporturi (5% din total cheltuieli).
Un aspect pozitiv ține de activele care se află în proprietatea primăriei și care pot reprezenta elemente de atragere de investitori. Dintre aceste menționăm clădirea fostului cinematograf Transilvania, fosta cazarma militară (Str. Azotului), fosta unitate militară aflată pe teritoriul satului Dejani și clădirea fostei băi comunale.

Comentarii

Ultimă oră