Peste 4.800 de elevi braşoveni din clasele a VIII-a au dat astăzi prima probă a evaluării naţionale, la Limba şi literatura română. Varianta de examen extrasă a fost cea cu numărul 7.
Iată subiectele:
I. Citeşte, cu atenţie, textul următor:
"A fost odată un împărat, şi-n curtea acelui împărat se afla un pom atât de înalt, încât nimeni nu era în stare să-i vadă vârful. Pomul acesta înflorea şi dădea rod în fiecare an, dar nici împăratul, nici curtenii lui, nici vreun alt om pământean n-a apucat să vadă poama din rodul acela.
Era, se vede, pe acolo, prin înălţimile nestrăbătute de ochiul omenesc, cineva care nu lăsa să cadă nicio poamă pe pământ, ci le culegea toate la timpul potrivit. Împaratul ţinea doar să afle cum sunt poamele rodite de pomul acela, şi a dat de ştire în toată împărăţia lui că aceluia care se va fi urcat în pomul acela şi va putea spune cum anume îi sunt poamele îi va da în căsătorie pe aceea dintre fetele sale pe care el însuşi şi-o va alege.
Au venit dar boieri de toate spiţele, feciori de împărat, până chiar şi feţi-frumoşi, dar nici unul n-a fost în stare să se urce în pom.
Era însă la curtea împărătească un flăcau ţantoş, si acesta s-a laudat mumei sale că el are să se urce, şi-a rugat-o pe aceasta să se ducă la împărat să-i spună că el se urca.
Împaratul nu credea aşa ceva şi l-a chemat pe Danciu la sine.
- N-o să fii nici tu în stare să te urci, i-a zis, şi să ştii că, dacă nu te vei putea urca, dau poruncă să-ţi taie capul.
Danciu s-a învoit să-i taie capul, dacă nu va fi în stare să se urce, şi a rugat pe împăratul să-i dea răgaz de trei zile ca să se gândească, iar în timpul acestor trei zile a pus pe un meşter faur să-i facă caţărătoare de fier, apoi s-a pus pe urcate.
S-a urcat omul şi iar s-a urcat timp de trei zile şi trei nopţi, ţi de-o dată a dat în scoarţa copacului de o gaura prin care a intrat în o coliba în care a găsit o baba bătrână, de tot bătrână. El îi dete bineţele cuvenite.
-Bună seara, bunică dragă! îi zise apoi.
(Ioan Slavici, Rodul tainic)
A.1. Notează câte un sinonim pentru cuvintele subliniate în text.
2. Explică rolul virgulei în structura "Bună seara, bunică dragă!".
3. Precizează două structuri din text care surprind repere ale spaţiului descris.
4. Numeşte două moduri de expunere utilizate în textul dat.
5. Prezintă în maxim cinci rânduri semnificaţia structurii "Au venit dar boieri de toate spiţele, feciori de împărat, până chiar şi feţi-frumoşi, dar nici unul n-a fost în stare să se urce în pom".
B. Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să argumentezi că textul citat aparţine speciei literare basm.
CLICK PENTRU A MĂRI
II. Citeşte, cu atenţie, textul următor:
"Meteoriţii, excursioniştii lumilor extratereste, sunt probe geologice care pot fi supuse unui examen direct pentru descoperirea urmelor de viaţă sau a produselor activităţii vitale în Cosmos. Ei au dimensiuni ce variază de la un micron şi chiar sub un micron, până la 10 kilometri. Cel mai impresiononat ca dimensiune este un bloc de 65.000 de tone care a creat, cu patruzeci de mii de ani în urmă, "Meteor crater", cu un diametru de 1.200 m.
Cel mai recent e un meteorit de 12 kg care a căzut în portbagajul unei maşini parcate în Teekskill - New York. El provenea dintr-un bolid extrem de luminos care parcursese, în 1992, 700 de km deasupra statului Virginia şi s-a spart în 40 de fragmente, totul fiind filmat de numeroase persoane. […]Se presupune că aceşti meteoriţi s-au format în jurul centurii de asteroizi existente între planetele Marte şi Jupiter". (Tudor Opriş, Enciclopedia lumii vii)
1. Formulează câte un enunţ în care să indici următoarele elemente care privesc textul citat
- dimensiunea posibilă a meteoriţilor;
- locul în care s-au format meteoriţii;
- scopul examinarii directe a meteoriţilor;
2. Scrie titlul volumului din care a fost extras textul dat şi numele autorului.
3. Notează litera corespunzătoare răspunsului pe care îl consideri corect. Propoziţia subordonată din fraza Meteoriţii, excursioniştii lumilor extratereste, sunt probe geologice care pot fi supuse unui examen direct pentru descoperirea urmelor de viaţă pentru descoperirea urmelor de viaţă sau a produselor activităţii vitale în Cosmos este:
a) completivă directa
b) atributivă
c) completivă îndirectă
4. Precizează valoarea morfologică şi funcţia sintactică pentru fiecare dintre cuvintele subliniate în text.
B. Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să descrii un tablou impresionat din natură (real sau imaginar).
.
După finalizarea fiecărei probe scrise a evaluării naţionale, CNEE va publica pe site-ul oficial (http://subiecte2011.edu.ro) varianta de subiecte extrasă şi baremul de evaluare şi de notare pentru disciplina corespunzătoare.
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
VARIANTA 7
• Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decît cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I (42 de puncte)
A.
1. cîte 2 puncte pentru notarea oricăror sinonime potrivite (de exemplu: odată – cîndva; pom – copac; fetele – fiicele) 3x2p=6 puncte
2. explicarea rolului virgulei în structura dată (de exemplu: izolează un substantiv în vocativ de restul enunţului) 6p/ explicare incompletă 2p - 6 puncte
3. cîte 3 puncte pentru precizarea oricăror două structuri care surprind repere spaţiale (de exemplu: şi în curtea acelui împărat; prin înălţimile nestrăbătute de ochiul omenesc) 2x3p=6 puncte
4. cîte 3 puncte pentru numirea a două moduri de expunere utilizate în text (naraţiune, dialog) 2x3p=6 puncte
5. prezentarea adecvată în limita de spaţiu indicată 6p/ prezentare parţial adecvată sau nerespectarea limitei de spaţiu indicate 2p - 6 puncte
B.
− cîte 2 puncte pentru prezentarea oricăror două trăsături ale speciei literare basm (de exemplu: text epic prezentînd întîmplări fabuloase la care participă personaje cu puteri supranaturale; tema centrală este lupta dintre bine şi rău) 2x2p=4 puncte
− ilustrarea trăsăturilor numite cu exemple adecvate din text 4 p/ ilustrare parţial adecvată 2p - 4 puncte
− redactarea unui conţinut adecvat cerinţei formulate (claritatea şi coerenţa ideilor; ton argumentativ; echilibru între componente; dispunerea paragrafelor) 2p/ conţinut parţial adecvat 1p -2 puncte
− respectarea limitei de spaţiu indicate 2 puncte
SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte
A. 1. cîte 2 puncte pentru formularea corectă a fiecăruia din cele trei enunţuri cerute (de exemplu: Ei au
dimensiuni care variază de la un micron, şi chiar sub un micron, pînă la zece kilometri.; Meteoriţii s-au format
în jurul centurii de asteroizi, existente între planetele Marte şi Jupiter.; Meteoriţii sunt examinaţi direct în scopul
descoperirii urmelor de viaţă sau a produselor activităţii vitale în Cosmos.) 3x2p=6 puncte
2. cîte 3 puncte pentru scrierea fiecăruia dintre cele două răspunsuri (titlul volumului – Enciclopedia lumii vii;
numele autorului – Tudor Opriş) 2x3p=6 puncte
3. notarea răspunsului corect: b 6 puncte
4. cîte 1 punct pentru precizarea corectă a fiecărei valori morfologice şi funcţii sintactice: probe – substantiv
comun, nume predicativ; direct – adjectiv, atribut adjectival; ei – pronume personal, subiect 6x1p=6 puncte
B. – cîte 2 puncte pentru prezentarea oricăror două caracteristici ale tabloului din natură descris 2x2p=4 puncte
− folosirea unui limbaj expresiv în descrierea tabloului din natură 4 puncte
− redactarea unui conţinut adecvat cerinţei formulate (claritatea şi coerenţa ideilor; echilibru între componente;
dispunerea paragrafelor) 2p/ conţinut parţial adecvat 1p - 2 puncte
− respectarea limitei de spaţiu indicate 2 puncte
12 puncte se acordă pentru redactare, astfel:
− unitatea compoziţiei 1 punct
− coerenţa textului 2 puncte
− registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2p/ adecvare parţială – 1p 2 puncte
− ortografia (0-2 erori – 3p/ 3 erori – 2p/ 4 erori – 1p/ 5 sau mai multe erori – 0p) 3 puncte
− punctuaţia (0-3 erori – 2p/ 4 erori – 1p/ 5 sau mai multe erori – 0p) 2 puncte
− aşezarea corectă a textului în pagină 1 punct
− lizibilitatea 1 punct