Sari la conținut
trenul-galben-mergea-in-piata-sfatului-

Braşovenii mai în vârstă îşi aduc aminte că pe străzile oraşului a circulat până în 1960 aşa numitul "tramvai galben", care facea legătura dintre Satulung-Săcele şi Bartolomeu,  dar făcea un ocol şi până în Piaţa Sfatului. Era de fapt, un trenuleţ cu aburi, a cărui locomotivă  folosea la început lemnele, apoi cărbunele şi motorina. Trenul suburban a circulat aproape 7 decenii pe străzile Braşovului, liniile acestuia desfiinţându-se treptat până în 1960, odată cu modernizarea circulaţiei.
În martie 1892, Braşovul  consemna o premieră naţională: se inaugura prima cale ferată suburbană din România.  Linia a fost construită cu capital privat de  Societatea Căilor Ferate Vicinale  Braşov-Trei Scaune. Se dorea ca trenuleţul să ajungă  până în Piaţa Sfatului, unde se ţineau vestitele târguri . Dar, pentru a intra  în inima cetăţii, a trebuit să dispară un simbol al burgului medieval.  În 1891, după  controverse serioase între politicienii  vremii, poarta situată la intrarea pe strada Vămii ( Mureşenilor, de azi ) a fost dărâmată, pentru că nu putea intra pe sub ea locomotiva. Trenul suburban avea depourile în Satulung  şi oprea în 10 staţii.  Pornind din gara Bartolomeu,  linia venea pe strada Lungă,  pe strada Mureşenilor, până în Piaţa Sfatului, apo  se întorcea, cotea la dreapta în dreptul Hotelului Aro de astăzi şi ajungea în faţa Primăriei, unde se afla staţia Promenadă. Din acest punct, trenul cobora pe actualul Bulevard 15 noiembrie, până la staţia Ramificaţie, (denumită ulterior Strungul  şi apoi Hidromecanica ), de unde se făcea legătura cu vechea gară CFR de pe Hărman.
O altă linie continua pe sub Dealul Melcilor, prin Poiana Honterus şi Noua, trecea prin Dârste, unde traversa la nivel calea ferată Predeal – Braşov şi, mergând prin marginea satelor Baciu, Turcheş şi Cernatu, ajungea la staţia finală. Trenul cu vagoane galbene mergea cu 20-30 de km pe oră  şi ajungea din Săcele în Piaţa Sfatului în 40 de minute. Locomotiva pe bază de aburi era alimentată cu lemne şi apoi cu cărbuni şi motorină. Odată cu modernizarea circulaţiei urbane, linia  a fost desfiinţată  treptat , începând cu 1927,  iar în 1960, a fost închis şi ultimul tronson -Hidromecanica –Săcele. Elena Cristian

Comentarii

Ultimă oră