62.000 de români au murit, între 1990 şi 2010, în accidente rutiere. Practic, anual mor câte 2-3.000 de români în accidente de circulaţie. La nivel mondial, mai mult de un milion de persoane în întreaga lume mor într-un an în accidentele de circulaţie. Statisticile anului 2010 arată că în cele peste 9.000 de accidente rutiere grave şi-au pierdut viaţa 2.400 de români şi au fost răniţi aproape 8.500.
În scădere la Braşov. În judeţul nostru, conform bilanţului Poliţiei Rutiere, accidentele de circulaţie grave au scăzut de la 378 în 2009 la 338 în 2010, persoanele decedate de la 105 la 76, răniţii grav de la 349 la 328. Cu toate acestea, numărul lor este foarte ridicat, reprezentând un procent ridicat din bilanţul pe ţară. Cele mai multe accidente rutiere s-au înregistrat în municipiul Braşov şi pe DN 13 şi DN1, în intervalul orar 15.00-23.00.
Problemă de siguranţă naţională? Preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC), Marian Nedelescu crede că siguranţa rutieră ar trebui să ţină de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării. „Nu numai şoferii şi poliţiştii sunt de vină. Haideţi să discutăm şi despre Justiţie. În 2009, dintre cei 14.000 de oameni prinşi la volan fără permis de conducere valabil, doar 3.000 au ajuns în instanţă. Păi ce-au făcut procurorii? În ultimii ani, din toate amenzile de circulaţie date, doar 10 la sută ajung la buget. Vinovaţii le contestă şi scapă foarte uşor în instanţă. Să mai vorbim şi despre educaţie. În 2006, asociaţia noastră şi o parte a societăţii civile au reuşit să impună în legislaţie introducerea orelor de educaţie rutieră în şcoli. Nu s-a respectat”, a declarat Marian Nedelescu pentru www.romanialibera.ro.
Exemplul Franţei. Liderul AVAC a dat ca exemplu Franţa: „Acolo, în mandatul preşedintelui Jacques Chirac, încheiat în 2007, au reuşit în câţiva ani să reducă numărul deceselor de pe şosele de la 13.000 la 3.000. Cum? Printr-un referendum naţional prin care s-a stabilit că siguranţa rutieră ţine de siguranţa naţională. Aşa au fost disciplinaţi şi pietonii, şi şoferii”.
Consiliu interministerial. Conform Ministerului Transporturilor (MT), Consiliul Interministerial pentru Siguranţa Rutieră (CISR), înfiinţat în 1995, s-a întrunit în 15 şedinţe anul trecut. CISR recunoaşte rezultatele nesatisfăcătoare ale politicilor existente în domeniu. Deocamdată, există doar un proiect privitor la o nouă Strategie Naţională de Siguranţă Rutieră, care ar urma să intre în funcţiune în perioada 2011 - 2020. Scopul declarat: să reducă la jumătate faţă de nivelul din prezent accidentele soldate cu victime.
În vizorul Poliţiei Rutiere Braşov. În 2010, poliţiştii braşoveni de la „Rutieră“ au aplicat 77.371 sancţiuni contravenţionale, fiind reţinute 4.351 permise de conducere şi au fost retrase 2.151 de certificate de înmatriculare pentru defecţiuni tehnice sau alte cauze. De-a lungul anului au fost depistaţi, cu ajutorul aparatelor radar, 36.488 de şoferi care au depăşit limita legală de viteză.