În ultimele luni, câteva regii de transport din ţară au făcut rost de bani şi au încercat să cumpere câteva autobuze, autocare sau troleibuze, scrie www.curierulnaţional.ro. Un singur exemplu bun, l-a dat municipalitatea din Tulcea, care nu numai că nu a adjudecat contractul către firma considerată favorizată, dar a obţinut şi un preţ mai bun. În celelalte cazuri, din Braşov, Baia Mare sau Deva, licitaţiile s-au amânat.
Reprezentanţii RAT nu răspund. Regia Autonomă de Transport (RAT) Braşov trebuia să organizeze pe 17 iunie o licitaţie pentru achiziţia în leasing a 15 autobuze noi, cu norma de poluare Euro 5. Valoarea contractului este de 15,45 milioane de lei (3,8 milioane de euro) fără TVA. Reporterii de la www.curierulnational.ro au solicitat nişte clarificări din partea reprezentanţilor RAT Braşov pentru a afla motivul amânării licitaţiei, dar nu au primit niciun răspuns.
Surse proprii şi subvenţii. Potrivit anunţului, fondurile necesare pentru achiziţionarea autobuzelor vor fi acoperite din surse proprii ale regiei şi subvenţii de la bugetul local. Durata contractului va fi de 65 de luni, iar rambursarea creditului se va realiza în 59 de rate lunare egale, care vor include şi valoarea reziduală. „Odată cu oferta se va prezenta şi desfăşurătorul ratelor care va cuprinde cele 59 de rate, capitalul, dobânda (calculată la sold), taxa administrativă, rata de leasing, taxele vamale (dacă este cazul), respectiv TVA”, se arată în caietul de sarcini.
Ce se cere în caietul de sarcini. „Autobuzul va trebui să aibă o capacitate de transport de minimum 95 călători, din care 27-35 pe scaune. Noile autobuze vor fi dotate cu un sistem vizual şi auditiv de informare a călătorilor, amplasat în interiorul salonului, format din indicator vizual de tip LCD care să afişeze denumirea staţiei sau alte mesaje text prin rulare, instalaţie completă care va include un microfon pentru informarea călătorilor ce va fi comandat de la postul de conducere şi va avea difuzoare în compartimentul călătorilor. Sistemul audio va fi prevăzut cu dispozitiv pentru anunţare automată a staţiilor. De asemenea, autobuzele vor trebui să fie dotate cu radio CD player cu MP3, camere video pentru supravegherea la fiecare uşă, cu posibilitatea înregistrării, stocării şi descărcării imaginilor, echipament de transfer date wireless şi software pentru gestionarea, programarea sistemului şi autotest”.
10 troleibuze vechi, luate de la o societate din Sibiu. În prezent, parcul RAT Braşov este format din 202 autobuze şi 45 de troleibuze. Potrivit caietului de sarcini, ofertantul este obligat să deţină în proprietate sau pe bază de contract, pe teritoriul României, preferabil în Braşov sau împrejurimi, un atelier service acreditat de producătorul autobuzului, pentru satisfacerea obligaţiilor de garanţie care va fi de 36 de luni de la achiziţie sau la 200.000 de kilometri parcurşi. La începutul anului, Regia Autonomă de Transport Braşov a cumpărat 10 troleibuze cu aproximativ 10 miliarde de lei vechi, sumă care ar fi fost de ajuns pentru un autobuz nou. Troleibuzele vechi elveţiene au fost cumpărate de la societatea Titan Trade SRL Sibiu. Valoarea exactă a contractului a fost de 979.525 lei (aprox 10 miliarde de lei vechi).