Sari la conținut

Un dispozitiv simplu dar care poate să facă diferenţa între viaţă şi moarte, centura de siguranţă a apărut mai întâi la aparatele de zbor.

Centurile de siguranţă montate pe scaune au fost inventate pe la 1800 de inginerul englez George Cayley, un om deosebit de important în istoria aeronauticii.
Centura de siguranţă pentru automobile a fost pentru prima dată introdusă în Statele Unite de Kenneth Ligon şi fratele său, Bob Ligon, care deţin patentul pentru sistemul de desfacere rapidă a centurii.
Centura de siguranţă cu prindere în două puncte a fost instalată pentru prima dată în 1956 pe o maşină Ford.
În anul 1959 inginerul suedez Nils Bohlin de la Volvo a inventat centura de siguranţă cu prindere în trei puncte.
Studiile au arătat că purtarea centurii de siguranţă reduce cu 50% mortalitatea în caz de accident. Centura de siguranţă permite solidarizarea ocupanţilor cu habitaclul vehiculului şi astfel ei beneficiază de absorbţia energiei cinetice la deformarea maşinii în momentul şocului.
Un şoc brutal asupra organismului nu rămâne niciodată fără sechele pentru corp; se pot produce leziuni ale organelor interne, leziuni cerebrale iremediabile sau hemoragii interne.
În caz de şoc, forţa resimţită este de 50 kg asupra braţelor, 150 kg asupra picioarelor şi de 3 tone asupra centurii de siguranţă. La ciocnirea cu 50 km/h de un zid un om de 75 kg ar trebui să dezvolte o forţă de 2 tone pentru a-şi păstra corpul în poziţia iniţială. Dacă pasagerul maşinii nu poartă centura de siguranţă, la un asemenea impact el este pur şi simplu aruncat în afara maşinii ceea ce duce la moarte în 90% dintre cazuri. Şocul la izbirea de sol sau de un alt obiect este foarte brutal; uneori este posibil ca pasagerul ejectat afară să fie strivit chiar de maşină.
Pentru a obţine o eficacitate maximă a centurii de siguranţă trebuie să ţinem cont de câteva elemente:
- centura trebuie să fie în contact cu părţile rigide ale corpului (umeri, torace şi bazin)
- punctul de ancoraj în partea superioară trebuie reglat în funcţie de talia pasagerului
- banda de jos a centurii trebuie să treacă peste partea superioară a coapselor
- centura trebuie să ţină corpul cât mai strâns fără a-l jena totuşi
Dacă conducătorul vehiculului poartă centura de siguranţă destinsă cu 3 centimetri, atunci în timpul şocului el va intra cu pieptul în volan şi se va răni la coate.
La maşinile de ultimă generaţie au apărut şi centuri pentru pasagerii din spate, ca şi scaunele speciale pentru copiii foarte mici din dorinţa unei protecţii superioare a acestora.

Comentarii

Ultimă oră