7 ore pe zi petrec copiii şi mai ales adolescenţii în faţa televizoarelor sau calculatoarelor. Prea mult, spun specialiştii, care atrag atenţia că asta poate dăuna sănătăţii dar şi dezvoltării intelectuale a copiilor.
Studiul realizat de Fundaţia Kaiser Family arată că cei mici, şi mai ales adolescenţii, petrec în faţa ecranului televizorului, computerului sau telefonului, aproape la fel de mult cât petrece un adult la serviciu.
Folosind mai mult de un singur dispozitiv electronic (iPod, telefon mobil sau computer), unii dintre copii pot ajunge şi până la 10 ore de „viaţă electronică” în fiecare zi. Iar consecinţele nu sunt deloc de neglijat, spun specialiştii. În primul rând asta înseamnă acumulare de kilograme, dar nu este tot.
„Pot să spun ca şi specialist că televizorul nu are efecte benefice asupra dezvoltării intelectuale a copilului” a precizat Valentina Mircan, profesor itinerant la C.S.E.I.. „Copiii copiază comportamente, copiază morale, copiază agresivitate şi acest lucru se vede în relaţia lor cu ceilalţi, fie copii, fie adulţi” a adăugat profesorul.
Mulţi dintre ei nu mai pot interacţiona cu semenii lor, izolându-se. „Atunci când copiii comunică prin intermediul chaturilor, ei nu au habar de ceea ce înseamnă interacţiune. Probabil că vor tasta repede ceea ce vor să spună, dar ce vor face în momentul în care chiar vor întâlni pe cineva faţă în faţă? atrage un semnal de alarmă psihologul Michele Elliot, de la Fundaţia Kaiser Family.
Dacă puştiul dumneavoastră nu prea mai are chef de ieşit afară la joacă, stă până seara târziu să urmărească programele TV, mănâncă sau adoarme în faţa televizorului, sunt semne clare că stă prea mult în faţa ecranului.
Neglijează cititul. „Aceste ore de stat la calculator pot fi pierdute în detrimentul cititului. Copilul nu mai lecturează, nu-şi mai dezvoltă anumite capacităţi intelectuale de a găsi alte soluţii pentru a-şi rezolva problemele lui, el ia soluţii pe care le vede la televizor, pe internet sau de la un joc de pe computer” a atras atenţia profesorul Valentina Mircan. Şi faptul că din ce în ce mai puţini elevi vin să împrumute de la bibliotecă îl confirmă şi această profesoară, care îşi petrece fiecare zi înconjurată de rafturi întregi de cărţi.
„În general, de la clasele a I-a până la a VI-a, sunt interesaţi de bibliotecă, din clasa a VII-a şi a VIII-a vin la bibliotecă doar atunci când trebuie să realizeze un proiect” ne-a spus prof. bibliotecar Mariana Gavril de la Şcoala gen. nr 13. Şi astfel, bibiotecarul a trebuit să caute tot mai multe metode de a atrage elevii spre lumea cărţilor. Fie organizează evenimente extraşcolare, fie îi răsplăteşte pentru că citesc, altfel, spune profesoara, interesul pentru carte ar fi din ce în ce mai mic. „Citesc în medie cam 90% şi asta datorită faptului că se fac foarte multe activităţi, la sfârşitul anului şcolar sunt premiaţi cei mai fideli cititori ai bibliotecii” a spus Gavril.
Cum să aibă o viaţă activă. Limitarea timpului petrecut la televizor sau calculator şi încurajarea copiilor să iasă cu prietenii la joacă, înregistrarea programele preferate, pentru a le putea urmări în weekend-uri sau la ore adecvate, sau interzicerea mâncatului în faţa ecranului, sunt doar câteva dintre sfaturile specialiştilor pentru a-i face pe copiii dumneavostră să aibă o viaţă mult mai activă. Şi mai ales din activităţile lor nu trebuie să lipsească cititul. S.F.