Sari la conținut

La ora actuală, piaţa maşinilor de teren pare a fi în regres, acestea fiind înlocuite de SUV-uri de oraş care merg şi pe teren accidentat.

Aceste maşini au avantajul vitezei superioare la mersul pe şosea, dar totuşi nu au aceleaşi performanţe ca maşinile de teren specializate.
Faţă de maşinile obişnuite, de oraş, maşinile de teren trebuie să dezvolte cupluri mari la turaţii mici. De asemenea, mecanismele trebuie să fie foarte robuste, datorită solicitărilor foarte mari care apar. Iată, în continuare câteva maşini deosebite din această gamă:
1. Land Rover Defender. Firma Land Rover este specializată pe construcţia de maşini de teren. Marca a fost fondată de firma englezească Rover care a dispărut în 2005. Din martie 2008, marca este proprietatea firmei Tata Motors din India. Primul Land Rover a fost construit în 1947.
Maurice Wilks, inginer şef la Rover, a propus un vehicul utilitar care să meargă bine pe orice fel de teren şi puţin pretenţios pentru că concepţia sa era simplă: şasiul dintr-o bucată, punţi rigide şi caroseria prinsă cu şuruburi. Penuria de oţel de după al doilea război mondial interzicea producţia unei asemenea caroserii şi astfel, Rover a avut ideea să folosească aluminiul aeronautic. În 1948, primul Land Rover a fost prezentat la Salonul de automobile de la Amsterdam.
Land Rover Defender este o maşină de teren produsă din 1991, moştenitor direct al primului Land Rover construit în 1947 şi asamblat pe un şasiu de Jeep Willys care provenea din surplusul armatei şi având un motor cu patru cilindri de 1389 cmc. Maşina este diesel, are o cutie de viteze manuală şi motorul dezvoltă 122 CP.
2. Isuzu Trooper 4x4. Isuzu este un constructor de automobile japonez, specializat pe producţia de vehicule utilitare 4x4 şi camioane uşoare.
Originea firmei datează încă din anul 1893. La început firma construia nave, dar ea a abandonat rapid această activitate. Primul autoturism produs de Isuzu a fost realizat în parteneriat cu constructorul britanic Wolseley Motor Limited. Isuzu este, de asemenea, constructor de motoare diesel, cu puteri între 7 şi 650 CP, pentru diverse aplicaţii comerciale.
Isuzu numără printre clienţii săi mărci ca: Opel, Saab şi Renault. Isuzu Trooper a fost unul dintre modelele cele mai performante, lansat în 1990, care la ora actuală nu se mai fabrică. Cu un motor diesel  cu injecţie directă, care dezvoltă până la 180 CP, la unul dintre ultimele modele fabricate, Isuzu Trooper a obţinut numeroase succese la competiţiile de raliuri.
3. Hummer H1. Marca Hummer a luat fiinţă în 1992 şi este versiunea civilă a unui vehicul militar (Humvee). Humvee era produs de societatea AM General de la mijlocul anilor "80. În 1998, AM General a vândut numele de Hummer firmei General Motors, care devine astfel distribuitor oficial al mărcii.
În 2010 datorită dificultăţilor financiare firma este închisă. Între 1992 şi 2010 au fost lansate trei modele: H1, H2 şi H3. Al treilea model, H3, lansat în 2005, este puţin mai mic decât precedesorul său, H2, dar se păstrează încă aerul militar al maşinii.
4. Aro 244. Aro a fost un producător de vehicule off-road din Câmpulung-Muscel. Și-a început producția în 1957 și a produs peste 380.000 de vehicule. Automobilul de teren a ieșit din fabricație în anul 2003. Primul model produs a fost IMS57, apoi, doi ani mai târziu a fost fabricat modelul M59. În 1964 este lansat modelul M461 care a beneficiat de o platformă tehnică complet reproiectată.  Deja tot mai multe exemplare reuşeau să parcurgă peste 100.000 de kilometri fără să fie necesară vreo reparaţie capitală.
Astfel, au fost străbătute fără probleme trasee foarte lungi şi dificile. Lansarea în 1971 a noului model Aro 240 a dus la oprirea producţiei modelului M în 1975. În 1980, după cinci ani de eforturi ale colectivelor de proiectare, a intrat în fabricaţia de serie un nou autoturism de teren, Aro 10, din clasa de mărime medie, cu un design atrăgător, care l-a impus imediat.
Modelul Aro 244 a fost unul dintre cele mai de succes din istoria mărcii. Cu un motor de 83 CP, atingea o viteză maximă de 115-120 km/h. A participat la numeroase raliuri obţinând performanţe deosebite.
5. Daihatsu Rocky. Daihatsu, fondat în 1907 este cel mai vechi constructor de automobile japonez. La început producţia sa era axată pe motoare cu combustie internă, apoi, în 1930 a început producţia de vehicule. În 1967 Daihatsu trece sub controlul firmei Toyota.
Deşi axată pe producţia de maşini mici, pentru piaţa japoneză, Daihatsu s-a remarcat şi cu o maşină de teren deosebită, şi anume Rocky.
Maşina s-a fabricat între anii 1987 şi 1998. A doua generaţie, lansată în 1993, era dotată cu un motor cu 16 valve de 1.6 litri care dezvoltă 102 CP. Mic şi compact, Rocky are avantajul unui consum de doar 9 litri/100 km, păstrând însă aceleaşi performanţe pe teren accidentat ca şi celelalte maşini similare.

Comentarii

Ultimă oră