Sari la conținut

Boc îi invită pe chinezi să ne facă autostrada

Premierul vrea să facă parteneriate public-privat cu investitorii asiatici.
Emil Boc a reluat invitaţia adresată investitorilor chinezi de a veni în România să construiască autostrăzi şi hidrocentrale în parteneriate public-private. Invitaţia a fost făcută la Palatul Victoria, la întâlnirea premierului cu o delegaţie chineză condusă de Li Changchun, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez.
Parteneriat aşteptat. „Acest parteneriat public-privat ne va permite să consolidăm relaţiile economice cu proiecte importante în domeniul energiei, transporturilor, culturii, mediului şi al agriculturii, fiind câteva domenii în care inclusiv prin parteneriat public-privat putem să dezvoltam relaţiile noastre, având în vedere potenţialul pe care China îl are de a investi şi este binevenită şi aşteptată în România”, a afirmat Boc. Chinezii au răspuns invitaţiilor repetate şi au început să se arate interesaţi de diverse proiecte.
Companii interesate. Două mari companii chineze, China State GRID şi Shanghai Construction Group, sunt interesate să participe la realizarea unor proiecte în parteneriat public în România. Domeniile cele mai tentante pentru investitorii chinezi sunt cel energetic şi cel al infrastructurii rutiere. Despre parteneriatul public-privat se vorbeşte încă din 2003, însă abia după şapte ani, s-a reuşit aprobarea unei legi în acest sens, intrând în vigoare în octombrie 2010. În cele din urmă, Legea PPP a fost publicată în Monitorul Oficial la 5 octombrie 2010.
Eşec cu Vinci-Aktor. România are la activ un eşec răsunător în ceea ce priveşte parteneriatul public-privat. Este vorba de lucrările de la tronsonul Bucureşti-Braşov. Consorţiul  Vinci-Aktor ar trebui să proiecteze, să finanţeze şi să construiască Autostrada Comarnic-Braşov, urmând ca, pe o perioadă de 30 de ani, să administreze cei 55 de kilometri ai tronsonului. Însă consorţiul a renunţat, pe ultima sută de metri, la aceste lucrări, motivând lipsa de fonduri.

Comentarii

Ultimă oră