Sari la conținut

Autostrada Transilvania, varianta post-Bechtel, a devenit mai suplă

Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a  regândit o Autostradă Transilvania  mai „suplă” pentru tronsoanele rămase neconstruite de compania Bechtel. S-a renunţat la structurile masive gândite de Search Corporation şi Bechtel pentru unele ceva mai suple.

Potrivit Danielei Drăghia, director general al CNADNR, costurile au fost reduse astfel cu 25%."Toate structurile au fost proiectate de Bechtel în genul masiv, care de obicei te şi costă mult. În locul mastodonţilor din beton preferaţi de Bechtel poţi aborda structuri suple, elegante, care în final îndeplinesc acelaşi rol", a declarat pentru evz.ro directorul general al CNADNR .

Doar un sfert.  Renegocierea contractului cu Bechtel a dus la posibilitatea scoaterii la licitaţie a şase din cele opt tronsoane ale Autostrăzii Transilvania pentru cel mult 7,2 milioane de euro pe kilometru. Acelaşi contract renegociat mai prevede ca americanii să termine lucrările doar pe secţiunile deja începute, respectiv pe Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii, la un cost de 6,9 milioane euro/km. Timp de şapte ani, americanii au finalizat doar circa 54 de kilometri de autostradă pe tronsonul Câmpia Turzii – Cluj Vest (Gilău), dar au încasat de la statul român peste 1,5 miliarde de euro.

Ce lucrări mai finanţează statul. Până la sfârşitului anului, potrivit directorului general al CNADNR,  vor fi demarate proceduri de achiziţie a lucrărilor pe tronsoanele Gilău-Nădăşelu (8,7 kilometri, parte din Gilău-Mihăeşti cu o lungime de 22,5 kilometri, n.r) şi Câmpia Turzii-Iernut (33,6 kilometri, parte din Târgu Mureş-Câmpia Turzii cu o lungime de 37,191 kilometri, n.r). Iar la începutul anului viitor va fi lansat tronsonul Iernut-Târgu Mureş (3,5 kilometri) . Oficialii companiei estimează costurile realizării acestui sector de autostradă, maximum la 7,2 milioane de euro pe kilometru.

Tronsoane licitate. Dacă pentru tronsoanele menţionate mai sus, CNADNR a optat pentru organizarea de licitaţii şi finanţarea lucrărilor pe bani de la bugetul de stat, pentru secţiunea cuprinsă între Braşov şi Făgăraş (48,4 kilometri) se doreşte concesionarea la pachet cu autostrada Comarnic-Braşov, potrivit unui memorandum aprobat de ministrul de resort, Anca Boagiu.

Directorul general al CNADNR declara în august, într-un interviu pentru EVZ, că începutul anului viitor va marca şi demararea procedurilor de concesiune pentru autostrada care va începe la Comarnic şi se va opri la Făgăraş. De asemenea, prin construcţia acestei autostrăzi se va realiza o alternativă la autostrada Sibiu-Piteşti, parte a Coridorului IV Pan-European, proiect estimat la peste trei miliarde de euro. (L.A)

Comentarii

Ultimă oră