Ministrul Anca Boagiu a dat de înţeles că o parte din tronsoanele autostrăzii Transilvania ar putea fi realizate la jumătate de preţ dacă statul va plăti toate datoriile.
„Suntem pe calea cea bună, este o negociere din care ministerul şi compania (CNADNR - n.r.) trebuie să scoată maximum dintr-un contract pe care îl ştiţi cu toţii: nu ne-a făcut nici cinste, nici onoare, nu ne-a adus nici câştiguri şi cei ce l-au semnat nu aş putea să spun că au fost români adevăraţi, prieteni ai României, ci mai degrabă duşmani ai statului", a spus Boagiu, conform Mediafax.
Sub 10 milioane de euro/kilometru. Potrivit ProTV, preţul de construcţie a autostrăzii Braşov-Borş a fost redus de la 20 de milioane de euro pe kilometru la mai puţin de jumătate, în urma unor negocieri între autorităţi şi Bechtel, constructorul urmând să reia lucrările la toamnă, după ce va primi o parte din sumele datorate de stat. Postul de televiziune relatează, citând surse din Ministerul Transporturilor, că au avut loc "negocieri dure", în urma cărora Bechtel a renunţat la o parte din pretenţii, în schimbul plăţii unei tranşe din datorii.
200 de milioane datorii. "Există informaţii că au avut loc discuţii politice la nivel înalt care i-au convins (pe americanii de la Bechtel, n.r.) să accepte aceste condiţii, mai ales că la negocieri a participat şi ambasada americană. Cu preţuri care depăşesc pe anumite porţiuni şi 30 de milioane de euro per kilometru, şantierul autostrăzii Transilvania a consumat deja peste un miliard de euro, iar la plată mai aşteaptă facturi de peste 200 de milioane de euro", conform ProTV. Preţul pe kilometru rămâne însă ridicat, iar autostrada este una dintre cele mai scumpe din lume, arată sursa citată.
Prea puţin. Autostrada Transilvania este proiectată pe o lungime totală de 415 kilometri, dar porţiunea construită până în prezent cu finanţarea statului, la şapte ani de la lansarea proiectului, depăşeşte cu puţin 10% din traseul total. Până în prezent au fost contruiţi doar 52 km din autostradă, iar lucrările sunt oprite de la începutul anului, din lipsă de fonduri. Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România avea în luna mai o datorie către Bechtel de 90,4 mililoane euro, la care se adaugă TVA în valoare de 90,3 milioane lei. Preţul autostrăzii a fost triplat în utimii 7 ani, în urma repetatelor negocieri purtate de miniştri PDL pentru renegocierea contractului semnat în 2003.
Reparaţii, la 2 ani de la inaugurare. Câteva zeci de muncitori de la Bechtel lucrează de ieri pe tronsonul Gilău-Turda al Autostrăzii Transilvania, la schimbarea bordurilor din zona unui viaduct, după ce acestea au început să cedeze la nici doi ani de la inaugurare. Multe dintre ele se fărâmiţează la o simplă atingere cu mâna. "Se lucrează la înlocuirea bordurilor. Constructorul se ocupă de asta, căci autostrada este în termenul de garanţie. Bordurile s-au deteriorat din cauza îngheţului şi dezgheţului. Probabil sunt şi vicii ascunse ale materialelor din care sunt făcute", a spus Vasile Drăgan, responsabilul cu lucrările de întreţinere a autostrăzii Transilvania din partea Direcţiei de Drumuri, potrivit ziuadecj.ro