Sari la conținut
ziua-sigurantei-pe-internet

Ziua Siguranţei pe Internet este marcată anual în a II-a săptămână a lunii februarie și are ca scop promovarea utilizării într-un mod mai sigur şi responsabil a tehnologiei on-line şi a telefoanelor mobile, mai ales de către copii şi adolescenţi, precum şi conştientizarea şi educarea acestora asupra pericolelor navigării nesupravegheate pe Internet.


În lipsa unei informări corecte a copiilor cu privire la riscurile la care se expun printr-o utilizare neadecvată a Internetului (accesarea anumitor site-uri, crearea de conturi pe reţele de socializare, publicarea de date personale sau fotografii indecente, descărcarea neautorizată a unor programe sau materiale găsite pe Internet) aceştia pot deveni foarte uşor victime ale mediului online.


În această săptămână (10.02-14.02.2020), polițiști din cadrul Biroului de Analiză si Prevenire a Criminalității ai Inspectoratului de Poliție al Județului Brașov, împreună cu Organizația Salvați Copiii-Biroul Local Brașov, vor desfășura activități de informare pe această temă în școlile din municipiu.


Pentru prevenirea victimizării în mediul online, Poliția Brașov recomandă copiilor și tinerilor:


l Internetul este un spaţiu public la care oricine are acces. Nu posta poze sau informaţii personale pe internet, pentru că alţii le pot vedea.


l Nu tot ceea ce vezi sau citeşti pe internet este adevărat sau potrivit vârstei tale. Ai mare grijă să intri pe situri sigure şi să verifici cu părinţii tăi informaţiile citite.


l Nu răspunde mesajelor supărătoare sau care conţin cuvinte sau imagini nepotrivite. Blochează persoana care le trimite şi spune-le părinţilor.


l Părinţii tăi sunt persoane de încredere cu care poţi să vorbeşti despre activitatea ta pe internet. Stabileşte împreună cu ei o listă de situri sigure şi un program pentru folosirea computerului.


l Parolele conturilor tale sunt secrete şi îţi aparţin. Ele sunt ca şi cheile de la casă, nu le dai nimănui, nici măcar cunoştinţelor.


l Nu da persoanelor întâlnite pe internet informaţii despre tine sau familia ta – poze cu tine, adresa ta de acasă, numărul de telefon, şcoala la care înveţi, locul de muncă al părinţilor.


l Dacă s-a întâmplat ceva pe internet care nu ţi-a plăcut, te-a speriat sau, pur şi simplu, nu ai înţeles, poţi oricând să te opreşti din navigare. Vorbeşte direct cu părinţii tăi sau cu un adult în care ai încredere şi explică-le ce te-a îngrijorat.

Pentru a preîntâmpina implicarea copiilor/tinerilor în situații potențial infracționale, părinții și cadrele didactice trebuie să țină cont de următoarele recomandări:


l Supravegheaţi atent activitatea copilului dumneavoastră pe Internet;


l Folosiţi Internetul împreună cu copiii, căutaţi cu ei informaţii care să-i intereseze;


l Aşezaţi computerul conectat la Internet într-o zonă deschisă, de unde puteţi uşor supraveghea copilul, de preferat în camera de zi;


l Folosiţi anumite mecanisme de control parental şi instalaţi instrumente de filtrare a Internetului, ca măsuri suplimentare de supraveghere;


l Arătaţi copilului cum să folosească setările de siguranţă;


l Învaţaţi copiii să nu dea niciodată date personale sau poze celor cu care corespondează pe Internet;


l Explicaţiile copiiilor că nu este bine să nu stabilească, fără acceptul dvs., întâlniri cu persoane pe care le cunosc doar de pe Internet. Discutaţi despre riscurile la care se pot expune;


l Încurajaţi-vă copii să vă spună dacă cineva din mediul online îi face să se simtă inconfortabil ori le provoacă teamă;


l Încurajaţi-vă copilul să aibă o atitudine responsabilă, cuviincioasă inclusiv pe Internet, să nu transmită vulgarităţi, ameninţări sau injurii;


l Învăţaţi-vă copilul ce înseamnă autoprotecţia pe Internet. Dacă un site încurajează copiii să transmită numele pentru a personaliza conţinutul acelui program, ajutaţi-l să-şi găsească un nume fictiv;


l În cazul în care sesizaţi schimbări negative în comportamentul copiilor, discutaţi cu aceştia şi încercaţi să aflaţi cauzele care au generat aceste modificări. Discutaţi cu cadrele didactice şi apelaţi la specialişti care vă pot oferi sprijin în gestionarea situaţiei;


l Profesorii, educatorii și asistenții sociali pot contribui la crearea unui internet mai bun prin echiparea elevilor și studenților cu abilități de alfabetizare digitală și prin dezvoltarea abilităților lor de gândire critică, ceea ce le va permite să navigheze mai bine în mediul online. Ei îi pot încuraja să facă alegeri corecte online și pot crea un exemplu personal de comportament online pozitiv pentru elevii lor.


l Internetul poate crea dependență! Nu lăsați copiii să petreacă ore în șir în fața ecranului, stabiliți de comun acord un program de utilizare a calculatorului și oferiți-le alternative de petrecere a timpului liber!


l Fiecare are responsabilitatea de a face o diferență pozitivă în mediul online. Cu toții putem promova aspectul pozitiv prin faptul că suntem amabili și respectuoși față de ceilalți și căutăm oportunități pozitive de a crea și de a ne conecta. Putem răspunde tuturor la aspectul negativ prin raportarea conținutului și a comportamentelor necorespunzătoare sau ilegale online.

Comentarii

Ultimă oră