La finele săptămânii trecute a fost pronunțat falimentul companiei Hidromecanica Brașov, producător de motoare și turbine, practic una dintre ultimele urmașe ale uzinele comuniste care se întindeau pe zeci de hectare și care angajau mii de oameni. În acest moment, singura reminiscență a vechiului regim în industria orașului Brașov mai este Roman SA, dar într-o formă mult redusă și cu abia câteva sute de angajați, care anul trecut abia a reușit să producă șapte camioane, scrie bizbrasov.ro.
     Compania Hidromecanica a intrat în insolvenţă în noiembrie 2010, după ce în vara acelui an Fiscul braşovean îi vânduse cel mai important activ – terenul şi activele din Centrul Civic al Braşovului – pentru 14 milioane de euro. În august anul trecut, compania a trimis acasă şi ultimii 150 de angajaţi pe care îi avea.
    Uzina a fost înfiinţată în 1880. Cei aproximativ 6.000 de angajaţi lucrau în ateliere de turnătorie fontă şi prelucrări mecanice, apoi şi în secţiile de turnătorie oţel şi forjă. În clădirea „Hidromecanica”, fosta uzină „Fraţii Schiel” şi fosta întreprindere „Strungul” din anii ’50 s-a fabricat primul autobuz şi primul strung românesc.
     Practic, denumirea uzinei din Centrul Civic a fost schimbată în „Hidromecanica” în 1961, când fabrica s-a specializat în transmisii hidraulice şi turbosuflante pentru motoarele Diesel, iar în 1978, în cartierul Tractorul, s-a construit o nouă unitate numită „Hidromecanica 2” care a produs, in special, transmisii hidromecanice. Societatea braşoveană a fost introdusă pe lista PSAL 1 a societăţilor de stat ce trebuiau privatizate de către Guvernul Mugur Isărescu. Pentru că a trenat foarte mult, privatizarea a avut loc abia în 2001, fiind ales, şi pe considerente politice, omul de afaceri braşovean, Alexandru Crişan. Pe perioada administraţiei Crişan, însă, societatea a fost introdusă într-un joc al fraudelor realizate de familia Crişan la Urex Rovinari, companie adusă în pragul falimentului. În cele din urmă, în vara lui 2004, contractul de privatizare a fost reziliat, întreprinderea fiind din nou scoasă la mezat de către Autoritatea de Valorificare a Activelor Statului.