Sari la conținut

Cât costă întreţinerea unei maşini second-hand

cat-costa-intretinerea-unei-masini-secondhand

Dat fiind că multe taxe şi tarife variază de la judeţ la judeţ sau de la companie la companie, cifrele de mai jos au un caracter orientativ, însă oferă o imagine globală asupra costurilor legate de deţinerea şi utilizarea unui automobil. O serie de informaţii au fost obţinute din calculatoare online specializate, create de autorităţi sau de diverşi dealeri.

• Timbrul de mediu

De câţiva ani, timbrul de mediu sub diversele sale denumiri de până acum a influenţat puternic decizia de cumpărare a unei maşini rulate, creând în piaţă fie lungi perioade de aşteptare, fie perioade în care s-au cumpărat neobişnuit de multe maşini second-hand. Pentru cei care vor să cumpere o maşină rulată din import sau una din ţară înmatriculată înainte de 2007, cuantumul timbrului de mediu contează enorm, fiindcă acesta ajunge să reprezinte o bună parte din valoarea maşinii.

La Euro 5 timbrul de mediu nu este foarte mare, în timp ce la modele de volum cu motor Euro 4 şi cilindre de sub 1.600 cmc valoarea este în general până la 500 euro. Pentru modele foarte populare Euro 3 şi Euro 4 timbrul de mediu este aproximativ 1.000 de euro, sumă descurajant de mare pentru cumpărători. Schimbarea de la 15 martie 2013 a făcut ca valoarea timbrului de mediu să scadă drastic pentru maşinile Euro 0, Euro 1 şi Euro 2. Acestea au devenit atractive în piaţă, dar o altă consecinţă este că odată cu această modificare sunt aduse în ţară multe maşini vechi ce vor necesita reparaţii mai dese în timpul utilizării. Pentru aceste maşini Euro 0, Euro 1 şi Euro 2 taxa auto era prohibitivă până în această primăvară, adică de aproximativ câteva mii de euro, însă de la 15 martie e chiar şi de şapte opt ori mai mică.

Cheltuielile cu transcrierea

În cazul cumpărării unui vehicul deja înmatriculat în România şi pentru care s-a plătit taxa auto, la vânzare, respectiv cumpărare se face transfer de proprietate, situaţie în care este nevoie de o serie de operaţiuni şi acte. Pe de-o parte este nevoie de verificarea tehnică şi atestarea autenticităţii de către Registrul Auto Român (RAR) şi pe de altă parte se plăteşte şi o taxă pentru obţinerea noilor plăcuţe. Totalul taxelor variază între 350 şi 550 lei.

În cel mai bun caz maşina cumpărată este deja înmatriculată în România, ceea ce face ca (pentru maşinile mai vechi) omologarea individuală la RAR să nu mai fie necesară (circa 200 lei). Indiferent de situaţie,posesorii de automobile trebuie să aibă în vedere impozitul anual, taxa certificat de înmatriculare, taxa numere de înmatriculare, toate în valoare de până la 200 lei.

• Impozitul auto

Impozitul anual depinde de cilindreea maşinii şi variază de la judeţ la judeţ în funcţie de procentul cu care autorităţile locale au decis să-l majoreze în 2013 (procentul maxim fiind de 16%). Pentru maşini cu motor de 0,9 litri, impozitul este de 35 lei, pentru modele de volum cu motoare în intervalul 1,3-1,6 litri este de aproximativ 75 lei, însă când e vorba de cilindreele mai mari, creşterea este puternică.

Pentru maşini cu motor de 2 litri costul este de 200 lei, pentru 3 litri impozitul este de circa 2.500 lei/an, iar pentru cele cu motor de peste 4 litri impozitul anual este mai mare de6.000 lei.

Asigurarea RCA

Tarifele poliţelor RCA depind de mulţi factori, de la vechimea şi valoarea maşinii, până la vârsta şi starea civilă a şoferului. În funcţie de cum s-au poziţionat în piaţă companiile, preţul mediu al unei poliţe de răspundere civilă auto variază între 400 lei şi 800 lei.

Variaţiile sunt mari de la judeţ la judeţ şi chiar de la sector la sector în cazul capitalei. În general, pentru un şofer cu experienţă care deţine o maşină de volum, precum Dacia Logan, Volkswagen Golf sau Opel Astra, costul RCA este între 500-700 lei/an. Mai scumpe sunt poliţele pentru cei cu vârsta de sub 35 de ani şi sub cinci ani de experienţă în şofat, fiind destule cazuri în care preţurile poliţelor depăşesc 1.000 lei la modele de volum.

De exemplu şoferii tineri din oraşele mari plătesc RCA de până la trei ori mai mare decât şoferii de vârstă medie din judeţe în care parcul auto este mic.

CASCO

Pentru mare parte dintre şoferii români asigurarea CASCO a devenit un lux şi de regulăcei care işi iau o maşină ieftină şi de peste 7-8 ani vechime nu îşi fac CASCO. Preţurile variazăconsiderabil în funcţie de compania de asigurăriprecum şi în funcţie de clauzele în care asiguratul este despăgubit. Cele mai ieftine asigurări de tip CASCO se pot face vara, când companiile vin cu promoţii de câteva zeci de procente, iar cel mai ieftin CASCO, pentru automobile noi şi cu cilindree mică, poate costa mai puţin de 1.000 lei/an.

Pentru un model de volum cu un motor de aproximativ1,5 litri şi câţiva ani vechime, costul pentru asigurarea CASCO anuală este între1.500-2.000 lei, dar diferă şi dacă au fost daune serioase în anii anteriori. Pentru maşini premium cu motoare mari şi puternice, prima CASCO este mai mare de 5.000 lei şi în unele cazuri poate depăşi 10.000 lei. Mulţi clienţi aleg varianta cu franşiză, care e în general mai ieftină cu 10% faţă de o poliţă CASCO fără franşiză. În acest caz, clienţii aleg să-şi repare singuri daunele mici şi să apeleze la CASCO doar în cazul unor daune mai serioase.

SURSA: autovit.ro

Comentarii

Ultimă oră