Azi se împlinesc 25 de ani de la înfiinţarea tramvaiului braşovean. Traseul tramvaiului 101 a fost dat în folosinţă pe 10 septembrie, 1987 şi făcea legătura între cartierele Tractorul şi Rulmentul şi Astra , fiind singura linie de tramvai din oraş şi se întindea pe Str. 13 Decembrie, Bd. Gării, Bd. Alexandru Vlahuţă şi Bd. Saturn. Vagoanele transportau,îndeosebi, miile de navetişi care lucrau în marile uzine braşovene. Începând cu 18.11.2006, linia de tramvai 101 a fost desfiinţată, pe motiv că reabilitarea sa era costisitoare. „Am făcut o analiză. Nu se pune problema extinderii liniei, ci a refacerii ei cu tot ce înseamnă aceasta, deoarece terasamentul a fost făcut prost de la început", îşi motiva, la acea vreme, decizia, primarul George Scripcaru, întârindu-şi totodată spusele prin faptul că mulţi braşoveni, care locuiesc pe traseul liniei 101, erau deranjaţi de trepidaţiile şi zgomotul produse.
Pentru nostalgicii acestui mijloc de transport , iată două articole din presa vremii:
Ziarul "Drum Nou" din data de 05.01.1988 referitor la strategia IJTL Bv pentru 1988:
Importante fonduri pentru dezvoltarea si modernizarea transportului in comun
Anul pe care l-am incheiat de curand a fost, pentru Intreprinderea Judeteana de Transporturi Locale Brasov, un an "plin" din punct de vedere al investitiilor, datorita punerii in functiune a primei linii de tramvai pe traseul Saturn - Rulmentul, in lungime de 6,7 km, cale dubla, ceea ce, desigur, a contribuit la mai buna functionare a transportului comun in localitatea resedinta de judet.
Ce noutati ne ofera, din acest punct de vedere, anul 1988? In primul rand va creste numarul de garnituri de tramvai prezente pe traseu. La aceasta ora circula 6 tramvaie dublu articulate, iar in urmatoarele saptamanivor sosi inca 2 asemanatoare, plus 4 simplu articulate. In cursul acestui an, acest parc se va mari cu inca 20 de garnituri, cele mai multe dublu articulate, deci de mare capacitate. Referitor la extinderea actualului traseu, pot comunica brasovenilor ca, in prezent, documentatia pentru traseul Saturn - Noua in lungime de 4,6 km cale dubla se afla in faza de avizare.
Trecand la dezvoltarea transportului in comun cu celelalte mijloace, as dori sa amintesc ca intreprinderea va fi dotata, in 1988, cu 30 troleibuze articulate, fiind reimprospatat si actualul parc de autobuze, taximetre, autobasculante, toate aceste dotari insumand circa 57 milioane lei fonduri de investitii.
In ceea ce priveste actuala retea de troleibuze as vrea sa amintesc ca in acest an va fi finalizat noul traseu (pe Bulevardul Muncii) al linie de troleibuze 31 si 31 barat si se va continua reparatia capitala a retelei de contact (anul trecuts-au reparat peste 27 km) si a liniei de alimentare de 1kV. Tot in scopul imbunatatirii intretinerii mijloacelor de transport, in primul trimestru al acestui an vom da in exploatare o statie de spalare si vopsirepentru troleibuze si autobuze la sediul central al intreprinderii de pe str. Harmanului, in lunile urmatoare urmind sa fie extins spatiul de lucru si la atelierul de intretinere si reparare a troleibuzelor de pe str. 13 Decembrie.
In anul 1987, 127 milioane de persoane au utilizat, in municipiile Brasov si Fagaras, mijloacele noastre de transport in comun, ceea ce practic, inseamna ca fiecare locuitor al acestora a calatorit de circa 360 ori, adica o calatorie pe zi! Daca din punct de vedere cantitativ ne putem declara multumiti, colectivul nostru este constient ca mai are multe de facutpentru intarirea ordinii si disciplinei personalului, imbunatatirea starii de curatenie si intretinere a mijloacelor de transport, optimizareacirculatiei si este hotarit ca in noul an sa actioneze cu mai multa raspundere pentru cresterea calitatii prestatiilor pe care le oferim populatiei.
Valentin FOLEA
directorul Intreprinderii Judetene de Transporturi Locale Brasov
Articol din ziarul "Drum Nou" din data de 14.05.1988
Ce se intimpla cu linia de tramvai?
- Tovarase ing. Augustin Pulpea, director tehnic la I.J.T.L., mai multi cititori ne intreaba de ce este intrerupta circulatia in anumit perioade ale zilei pe linia de tramvai?
- Ca la orice investitie noua, dupa o anumita perioada de functionare pot apare unele deficiente care se remediaza in perioada de garantie. Dupa cum se stie, tramvaiul a fost introdus in Brasov in anul trecut intr-o perioada scurta, practic intre 1 martie si 10 septembrie de catre A.C.M.-R.C.F. Brasov. In timpul in care a trecut au aparut unele deficiente pe care constructorul, in virtutea obligatiilor pe care le are, le remediaza in aceste zile.
- De ce natura sint aceste deficiente?
- In principal este vorba de linia de tramvai al carei ecartament este pe alocuri necorespunzator fapt care conduce la uzura prematura a bandajelor rotilor, pe care le remediem la Bucuresti. Si fiindca veni vorba despre remedieri, zilele acestea ne-am procurat si noi o instalatie pentru reconditionarea rotilor, care intr-o luna va fi data in exploatare, desi dupa reconditionarea liniei acestea vor fi mult mai rare.
- Pe ce lungime a fost revizuita linia pana in prezent?
- Pina azi, din totalul de 6,7 km cale dubla s-au reconditionat circa 4 km, respectiv tronsoanele de pe B-dul Al. Vlahuta, B-dul Garii si o parte din cel de pe str. 13 Decembrie.
- Cind se va termina aceasta lucrare?
- Termenul este de 31 mai a.c. si constructorul s-a angajat sa il respecte. In acest scop actioneaza cu mai multe formatii de lucru. Evident si noi, ca beneficiar, le acordam o mina de ajutor.
- Ce masuri ati luat ca, in perioada cand circulatia tramvaiului este intrerupta transportul calatorilor pe aceasta linie sa se desfasoare in conditii normale?
Tramvaiul circula totusi la orele de virf, respectiv 5,30-8,30 si, respectiv 19-0,30. Evident daca lucrarile planificate pentru o zi sunt terminate mai repede si circulatia cu tramvaiul se reia mai repede. In perioada cit circulatia este intrerupta pentru lucrari, am suplimentat troleibuzele de pe linia 8 la nivelul dinaintea introducerii tramvaiului in Brasov.
- Va dorim succes si impreuna cu cititorii speram ca la finele lunii circulatia cu tramvaiul se va relua in conditii optime! (sursa texte si foto http://forum.transira.ro. Vezi detalii aici)
Tramvaiul braşovean ar fi împlinit 25 de ani