Sari la conținut
rasnovul-un-exemplu-de-succes

Încă de la începutul primului său mandat, în primăvara anului 2004, Adrian Veștea a intrat în Primărie având foarte clar în minte că șansa Râșnovului este turismul.

Industrializarea forțată a orașului, făcută de regimul comunist, nu mai putea rezista, după ce din 1990 până atunci nu făcuse decât să agonizeze. Era nevoie de o alternativă, pentru a oferi comunității noi oportunități de dezvoltare.
„Apoi, Râșnovul este un oraș cu tradiție turistică, fapt certificat și prin aceea că în 1929 a primit statutul de stațiune climaterică. Opțiunea pentru turism a ținut cont și de cadrul natural superb, de obiectivele de interes pe care le avem și care trebuiau puse în valoare, dar a primat faptul că aceasta a fost dorința ma­jo­rității oamenilor”, a declarat primarul Adrian Veștea pentru Ziarul Astra.
Bătălia pentru Cetate. Cum emblema Râșnovului este Cetatea, primul punct din această strategie a fost redobândirea ei, după ce fosta administrație o cadorisise, în dauna comunității, unui pseudo-investitor care nu numai că nu a respectat contractul de concesiune, neplătind vreun ban Primăriei, dar și-a bătut realmente joc de un mo­nu­ment istoric național de clasă A.
„Într-un final, după o luptă stăruitoare și dificilă, Cetatea a devenit definitiv și ire­vo­cabil a râșnovenilor, prin de­cizia Înaltei Curți de Casație și Justiție, în luna mai 2010, după ce anterior, în 2008, ob­ți­nu­sem dreptul de ad­mi­nis­trare”, povestește primarul Veștea.
Primul oraș din România ­promovat cu fonduri europene. Cum, între 2008 și 2010, Primăria Râșnov nu putea face investiții în Cetate, fiind doar administrator, decizia a fost aceea de a securiza accesul turiștilor în Cetate și de a organiza evenimente culturale de calitate, care să atragă turiștii. În acest scop, fără firme private de consultanţă sau planuri speciale ale autorităţilor centrale, Primăria Râșnov și-a alcătuit un plan de activități în completarea unui plan de mar­ke­ting, iar apoi a căutat finanțări externe bugetului local. În 2009, când s-a deschis axa de finanțare pentru pro­movare turistică, Râșnovul avea deja proiectul scris și, îndeplinind criteriile de se­lecție, a devenit primul oraș din România promovat cu fonduri europene. Prin acești bani (200.000 de euro) au fost lansate o parte din evenimentele culturale importante. Iar în  doar trei ani, ora­șul a reușit să aibă una dintre cele mai bogate agende turistice din România.
Dezvoltare exponențială a turismului. Cifrele îi dau dreptate primarului. Dacă în 2004 bugetul orașului era de 30 de miliarde de lei vechi, în 2011 Râșnovul a avut venituri proprii de 156 de miliarde. În 2012, la Cetate s-au întregistrat circa 207.000 de turiști plătitori, Râşnovul apropiindu-se spectaculos de  Peleș (275.000 vizitatori).

Comentarii

Ultimă oră