Veche de aproape 120 de ani, fabrica de zahăr de la Bod a intrat în acest an în procedură de insolvenţă din cauza datoriilor.

În general, industria zahărului din România este afectată, preţul produsului dublându-se în ultimul an pe fondul problemelor cu care se confruntă fabricile româneşti.
Pe pierdere. Fabrica de zahăr din Bod a avut anul trecut afaceri de 13,5 milioane de euro, în scădere cu mai mult de o treime faţă de 2009. În ultimii doi ani fabrica din Bod a înregistrat pierderi cumulate de aproape 4 milioane de euro, potrivit datelor publicate într-un raport disponibil pe site-ul firmei Cenţu SPRL, administratorul judiciar al Zahărul Bod.
Datoriile către creditori ale Zahărul Bod au fost anul trecut de două ori mai mari decât cifra de afaceri, ridicându-se la 30 de milioane de euro, în creştere cu 11% faţă de 2009, conform datelor din raportul citat. În acest moment, fabrica din Bod continuă să funcţioneze cu 100 de angajaţi, cu 150 mai puţin decât în urmă cu cinci ani.
Vândută cu datorii. "Fabrica ar putea fi scoasă şi la vânzare, însă cumpărătorul trebuie să plătească datoriile la nivelul la care vor fi stabilite, dar este greu de crezut că se va găsi un investitor", spune lichidatorul citat de Ziarul Financiar.  El mai spune că la sfârşitul acestei luni creditorii trebuie să îşi dea acordul în privinţa datoriilor, însă ar mai putea dura o perioadă până se vor clarifica lucrurile.
Românii nu ţin pasul cu investiţiile. Majoritatea fabricilor româneşti de zahăr nu au avut bani pentru investiţii. Dacă în 1990 existau în România 33 de fabrici, acum mai funcţionează doar 9. Singurele fabrici care au rezistat sunt cele care au fost cumpărate de investitori străini care au putut băga bani în tehnologie. Chiar şi aşa, producţia de zahăr în România este la 60% faţă de începutul anilor "90. Dacă în 1990 fabricile de zahăr din România produceau 538.000 de tone anual, în 2000 producţia se cifra la 475.000 de tone, pentru ca în 2009 să se reducă până la 320.000 de tone, relatează ZF. În prezent, primii cinci jucători de pe piaţă sunt companii cu capital străin precum Agrana, Lemarco sau Zahărul Oradea şi au afaceri cu-mulate de peste 300 de milioane de euro. Competitorii români, precum Zahărul Luduş sau Zahărul Corabia, se află la mare distanţă având afaceri mai mici de 50 de milioane de euro.