După ce „regii asfaltului” au câştigat contracte chiar şi de pe locul 6, federaţiile constructorilor europeni ne-au reclamat la Comisia Europeană.

Două federaţii ale constructorilor europeni solicită intervenţia Comisiei Europene deoarece are loc „deteriorarea rapidă şi dramatică” a situaţiei licitaţiilor şi proiectelor din domeniul infrastructurii de transport, scrie www.romanialibera.ro.
Licitaţii incorecte. Federaţiile European International Contractors – EIC – şi European Construction Industry Federation – FIEC, care au printre membri majoritatea firmelor străine prezente în România, au adresat la începutul acestei luni o scrisoare comisarilor europeni pentru piaţa internă şi pentru dezvoltare regională, Michel Barnier şi, respectiv, Johannes Hahn. Constructorii străini acuză licitaţiile pentru lucrările finanţate din banii UE şi câştigate în principal de regi ai asfaltului.
Situaţie critică în România. Constructorii afirmă că proiectele finanţate din fondurile UE suferă de „o pregătire insuficientă a proiectelor, proceduri de licitaţie neuzuale şi prost conduse, condiţii contractuale incorecte şi hărţuire a consultanţilor manageri ai proiectelor”. Cele două federaţii spun că evoluţiile se întâlnesc în întreaga Europă Centrală şi de Est, însă au ales să menţioneze doar România deoarece aici lucrările sunt critice.
Vor schimbarea procedurii. Cele două federaţii solicită CE să intervină pentru a modifica procedura de desemnare a câştigătorilor la licitaţii. La ultimele licitaţii pe Nădlac-Sibiu desemnarea câştigătorilor a avut loc pe baza ofertelor financiare (ce au contat în proporţie de 30%) şi a celor tehnice (70%). Din cauza absenţei criteriilor exacte de apreciere a ofertelor tehnice, câştigătorul a putut fi jonglat cu uşurinţă prin punctarea acestora. Într-o contestaţie la licitaţie, firma germană Max Boegl a acuzat exact acest lucru.

Propunerile constructorilor
Constructorii au avut mai multe propuneri pentru Comisia Europeană:
- Ministerul Transporturilor să fie obligat să modifice sistemul actual prin care şi oferta financiară, şi cea tehnică sunt deschise în acelaşi timp. Fie se aplică sistemul preţ minim după o primă fază de precalificare în care constructorii îşi demonstrează seriozitatea şi capacităţile, fie întâi se face punctarea ofertei tehnice, după care se desigilează oferta financiară şi se punctează şi aceasta.
- Consultanţa proiectelor să fie echidistantă în aprobarea plăţii constructorilor, avizarea modificărilor de proiecte şi arbitrajul despăgubirilor. Astfel, pe viitor, consultanţii să fie plătiţi de Comisia Europeană, şi nu de către Ministerul Transporturilor, pentru a fi cu adevărat independenţi.
- Schimbarea modelelor de contracte FIDIC (Federaţia Internaţională a Inginerilor Consultanţi), introduse de Guvern la finele anului trecut, care sunt astel adoptate încât statul să nu mai aibă nici o răspundere, chiar atunci când nu îşi îndeplineşte obligaţiile, iar constructorii să aibă toate obligaţiile.