Sari la conținut

Cum se lua permisul auto prin 1900. Proba sacului cu paie

cum-se-lua-permisul-auto-prin-1900-proba-sacului-cu-paie

Joi, 11 octombrie, se va serba prima oară,  Ziua permisului de conducere românesc. „Pentru noi această zi este deosebit de importantă, deoarece, măcar într-un mod simbolic, ni se recunoaşte importanţa în cadrul societăţii. Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări a Vehiculelor presupune atât muncă birocratică, practică, dar şi mult profesionalism deoarece noi suntem responsabili de acordarea dreptului de deţinere a permisului de conducere. Responsabilitatea este cu atât mai mare cu cât şoferii cărora noi le acordăm dreptul de a şofa pot pune, de multe ori, în pericol viaţa cetăţenilor" a declarat comisar şef Creţu Cristian Dorel.Prin Ordinul M.A.I. nr. 176 din 17.07.2012, data de 11 octombrie a fost stabilită zi aniversară a Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.
Scurt istoric. Puţini ştiu cum era acum mai bine de un secol proba practică pentru a obţine carnetul. În anul l906, în Monitorul Oficial, este publicat  primul "regulament al poliţiei rulajului şi circulaţiei pe căile publice". Un an mai târziu, în 1907, dispoziţiile regulamentului a fost completat cu primele dispoziţii referitoare la obligativitatea ca toate persoanele care doresc să conducă autovehicule să posede "brevetul" de şofer, care putea fi obţinut în urma susţinerii unui examen.
Examinarea celor care doreau să obţină permis se efectua de către Prefectura de Poliţie din Bucureşti, care a luat această măsură ca urmare a creşterii îngrijorătoare a numărului de autovehicule care la începutul anului 1908, ajunsese la "impresionanta" cifra de 138 (o sută treizeci şi opt) de automobile.
Proba sacului cu paie. Primele examene pentru obţinerea permisului de conducere au fost organizate în decembrie 1907, dar primele cursuri de pregătire a celor care doreau permis de conducere au fost deschise abia în ianuarie 1911. Examenul a constat într-o probă de viteză pe şosea şi o probă de frânare instantanee în momentul în care examinatorul arunca în fata automobilului aflat in plina viteză, un sac umplut cu paie.
Dată istorică. La data de 11 octombrie 1913 a intrat în vigoare, prin publicarea în Monitorul Oficial nr.156, "Regulamentul pentru circulaţiunea autovehiculelor" care prevedea o serie de condiţii referitoare la condiţiile în care se putea conduce un autovehicul.
Astfel, conform art. 17 din acest Regulament nimeni nu va putea conduce un automobil dacă nu va avea vârsta de 18 ani, dacă nu se va bucura de bună purtare şi dacă nu va poseda un permis de conducere(…). De asemenea, se stabileşte comisia în faţa căreia examenele vor avea loc ori de câte ori nevoia va cere  şi care era compusă din prefectul poliţiei sau înlocuitorul său, un inginer funcţionar, de preferinţă mecanic şi un membru al clubului automobilist roman. Tot cu titlu de noutate trebuie amintit că în Regulamentul la care facem referire au fost prevăzute primele norme referitoare la forma permisului de conducere, care va fi întocmit conform modelului No.4 (permisul este lipit pe pânză subţire colorată în culorile naţională: roşu şi galben, ambele culori în dimensiuni egale şi verticale pe coperta din faţă şi albastru toată coperta din dos) şi va purta un număr de ordine care se va nota într-un registru alfabetic ce se va ţine la prefectură.

FOTO: photomagazine.ro

Comentarii

Ultimă oră