Aşteaptă momentul potrivit şi îl lansează. Dacă s-au orientat bine şi aeromodelul a prins un curent potrivit, poate străbate o distanţă destul de lungă. Zboară cel puţin două minute şi cel mult 5 minute. Nu are mai mult de 300 de grame. Vorbim despre un aeromodel. Zeci de astfel de aparate şi-au luat zborul, în acest week-end din mâinile pasionaţilor din Braşov, Galaţi, Piteşti, Cluj şi Ploieşti, reuniţi la Sânpetru, în acest week-end. Asta în cadrul Cupei Aeroclubului României la planoare cu orientare magnetică F1E, la care au participat 23 de concurenţi, şi a Cupei Fundaţiei Aeromodel România, la care au fost 19 concurenţi.
„Aeromodelul are părţi componente la fel ca un avion mare, mai ales că aeromodelul este înaintea avionului mare. Orice avion mare cu care se zboară astăzi a fost la început aeromodel. Are fuselaj, aripă, stabilizatoare pe coadă, orizontal şi vertical. Acest aeromodel are în plus, pentru clasa lui un pilot magnetic, o bară magnetică, care mişcă o parte a direcţiei. Fiecare concurent trebuie să-şi aleagă o direcţie de zbor, care gândeşte că e mai bună. De regulă, pe cea mai lungă direcţie a pantei. Apoi se ţine cont şi de vânt, care este intensitatea şi direcţia vântului”, ne explică prof.dr. Marian Popescu, vicepreşedintele Federaţiei Modelism şi campion în acest sport. Pasiunea o are de 50 de ani, de pe vremea când era copil şi mergea la Palatul Pionierilor din Piteşti, unde un profesor i-a oferit primele informaţii. Ar fi vrut să zboare şi el, dar dragostea pentru zbor s-a împlinit prin aceste aparate.
O pasiune care costă, dacă este practicată la nivel de performanţă. Pentru astfel de competiţii trebuie să ai în cutie 5 aparate. Un aeromodel costă undeva la 700 de euro, spun pasionaţii acestui sport. Unii şi le construiesc singuri, dar tot e nevoie de subansamble, iar acestea costă şi chiar şi aşa e nevoie de ore întregi de muncă.
Aeromodelismul este considerat abecedarul aviaţiei, ne spune inginerul Traian Tomescu, care a fost şef al secţiei Montaj de la IAR, şi el scria „bun de zbor” pentru elicopterele de acolo. Pe lângă el era însă şi un pilot, care dădea verdictul după încercare. „Diferenţa este că la un aeromodel de regulă munceşte să şi-l construiască doar aeromodelistul. Este un sport foarte interesant care necesită multe calităţi şi cunoştinţe de fizică, aerodinamică, mecanică, dar şi multă voinţă”, ne spune ing. Traian Tomescu, şef secţie aeromodele Atlantis-Aripile Braşov, care de 60 de ani se ocupă de acest hobby.
„Trebuie să cunoşti atmosfera terenului. Acum, vântul este lateral, nu-i prea prielnic, aceste modele zboară peste 5 minute în condiţii normale, de curent de pantă. Astăzi vântul este lateral şi un pic ne deranjează, dar noi de plăcere venim şi nu contează cine câştigă”, ne spune şi Eugen Pop. El are acest hobby de peste 40 de ani şi spune că nu a lipsit de la nicio competiţie, nici măcar atunci când era în armată.

Vezi aici si video