Sari la conținut

45 de ani de la construcţia primei autostrăzi din România

În anul 1967, pe 4 februarie, a început construcţia primei autostrăzi din România, autostrada Bucureşti-Piteşti. Aceasta a fost dată în folosinţă în anul 1973, cu noi segmente adăugate în 2007, 2010 şi 2011.
Data începerii lucrărilor coincide cu un studiu realizat în perioada 1967 - 1969 de Institutul de Proiectări în Transporturi (IPTANA), studiu dedicat construirii în perspectivă a unei reţele de autostrăzi. România ar fi trebuit să aibă în prezent circa 3.200 kilometri de autostradă, în loc de numai 314 kilometri, dacă ar fi aplicat proiectele elaborate de singurul institut de profil de la acea vreme.
Studiul ţinea cont de evoluţia în perspectivă a traficului până la nivelul anului 1990, dar şi de reţeaua de drumuri naţionale existente, sau de evoluţia economică şi creşterea gradului de motorizare. Studiul nu a fost urmat până la capăt deşi, pe baza lui, au fost începute, după anii 90, lucrările la Autostrada Bucureşti - Cernavodă, nici azi terminată, şi a fost elaborat studiul pentru Autostrada Bucureşti - Ploieşti, din care s-au inspirat în mare măsură proiectanţii actualei autostrăzi Bucureşti - Ploieşti. De asemenea, IPTANA previziona în 1969 şi realizarea Autostrăzii Ardeal, actuala Autostradă Transilvania.
Încă din 69, IPTANA a previzionat actualul Coridor IV de Transport Pan-European, de la Constanţa la Bucureşti - Piteşti şi apoi pe traseul Piteşti - Sibiu - Deva - Nădlac. Institutul a susţinut începutul lucrărilor la Autostrada Bucureşti - Piteşti, prima autostradă din România.

Comentarii

Ultimă oră