Consiliul Judeţean Braşov cere primului ministru Victor Ponta să desfiinţeze două instituţii publice, care blochează de luni bune proiectul aeroportului braşovean. Este vorba despre Autoritatea Naţională pentru reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, dar şi despre Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.  „Instituții care nu-și au rostul și ne-au blocat în permanență. Dacă sunt probleme, oricum instanța le rezolvă într-un termen mult mai rapid“ a declarat Aristotel Căncescu, preşedintele CJ Braşov. Până de curând ANRMAP, prin şefa Cristina Trăila, demisă deja, a reuşit să amâne timp îndelungat documentaţia pentru licitaţie. Executivul judeţului acuză acum CNSC de blocarea definitivării licitaţiei pentru aeroport, la înţelegere cu firmele contestatare. Proiectul poate să se deruleze, mai ales că banii sunt în contul Consiliului, iar societatea care a câştigat licitaţia are cel mai mic pret pentru întocmirea documentaţiei necesare şi pentru construirea aeroportului.  

Iată în continuare textul scrisorii:
 

Stimate domnule Prim Ministru,


Vă supun atenţiei o serie de probleme cu care se confruntă Consiliul Judeţean Braşov în relaţia cu ANRMAP şi CNSC, probleme care sunt însă semnalate şi de alte administraţii locale din ţară.

Consiliul Judeţean Braşov consideră prioritară investiţia „Aeroport Internaţional Braşov – Ghimbav”, având în vedere impactul major pe care o asemenea investiţie o are în dezvoltarea economică a judeţului Braşov şi a judeţelor limitrofe. Pentru a demara această investiţie, Consiliul Judeţean Braşov, în calitate de autoritate contractantă a înaintat către ANRMAP în decembrie 2011 documentaţia necesară achiziţiei publice „Proiectare şi execuţie pistă decolare-aterizare”.  ANRMAP, condusă la acea vreme de doamna Cristina Trăilă, a tergiversat în repetate rânduri şi fără temei justificat aprobarea postării documentaţiei noastre pe SEAP. Coincidenţă (sau nu) documentaţia a fost aprobată pe data de 11 iunie 2012. Am pierdut astfel 6 luni în detrimentul acestui proiect major.

Procedura de achiziţie şi-a urmat cursul şi am înregistrat oferte din partea a 5 societăţi comerciale româneşti. Un ofertant a fost descalificat, iar autoritatea contractantă, respectiv Consiliul Judeţean Braşov a încheiat raportul de atribuire ofertantului cu preţul cel mai scăzut. Am respectat legislaţia achiziţiilor publice „ad litteram”, am luat în considerare preţul cel mai scăzut şi am asigurat transparenţa totală a procedurii de achiziţie. După ce am anunţat câştigătorul licitaţiei au urmat o serie de contestaţii din partea unuia dintre ofertanţi.

În primul rând s-a contestat preţul scăzut. Am solicitat clarificări şi justificări conform procedurilor legale. Răspunsurile au confirmat şi susţinut oferta firmei declarate câştigătoare. A urmat a doua contestaţie care acuza lipsa de experienţă similară a firmei câştigătoare. La acest demers CNSC a hotărât anularea raportului procedurii şi solicitarea de clarificări. Am procedat ca atare şi am obţinut toate clarificările cerute din partea firmei contestate. Comisia de licitaţie a analizat documentaţia depusă şi a emis un nou raport de atribuire confirmând firma câştigătoare. A urmat o a treia contestaţie având exact aceeaşi motivaţie ca cea precedentă. Am solicitat CNSC să ia în considerare documentele transmise de autoritatea contractantă în cazul celei de a doua contestaţii având în vedere că cea de a treia contestaţie e identică cu cea precedentă. CNSC ne-a solicitat toată documentaţia din nou (încă 4000 de pagini xerocopiate).

În concluzie, Consiliul Judeţean Braşov va pierde întregul an 2012 datorită tergiversărilor şi procedurilor greoaie a ANRMAP respectiv CNSC. Se prejudiciază astfel dezvoltarea economică a întregii zone deservite de viitorul aeroport şi nu în ultimul rând înregistrăm o problemă majoră în relaţia cu banca comercială care asigură finanţarea acestei investiţii. Consiliul Judeţean Braşov a încheiat un contract de împrumut cu BCR pentru finanţarea acestei etape a investiţiei. Ministerul Finanţelor a aprobat o tragere de 9 milioane de EURO din credit pe anul 2012. Având în vedere că nu putem încheia procedura de licitaţie şi implicit nu putem încheia contractul de lucrări, vom avea probleme în relaţia cu banca datorită imposibilităţii utilizării tragerii aprobate pentru anul 2012.

Vă rog domnule Prim Ministru, să luaţi în considerare aceste probleme şi să le supuneţi unei discuţii cu reprezentanţii ANRMAP şi CNSC pentru a evita asemenea blocaje de care suferă administraţiile publice locale. Totodată vă rog să analizaţi posibilitatea modificării legislaţiei actuale a achiziţiilor publice în sensul limitării contestaţiilor nefondate şi neargumentate astfel încât procedura de achiziţie să nu fie blocată pe termene nedefinite.

Vă mulţumim şi vă stăm la dispoziţie cu orice alte detalii care pot fi de folos acestor solicitări.

Preşedinte                            Vicepreşedinte

ARISTOTEL CĂNCESCU                    MIHAI PASCU


UPDATE: Vestea bună este aceea că administrația județeană începe deja pregătirile pentru faza a doua a construirii aeroportului, respectiv terminalul, turnul de control și instalațiile aferente. „Acum, după ce la anul va fi gata pista,  în mod sigur vor exista investitori străini care vor veni la Brașov pentru construirea aeroportului de la Ghimbav. Estimăm că documentația va fi gata la sfârșlitul lunii noiembrie“, a declarat Căncescu.